Ustawienie geometrii kół w syrenie

(rama, zawieszenia, koła)
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Ustawienie geometrii kół w syrenie

Post autor: Tomasz »

Witam!

Wciąż zastanawiam się, czy geometrię w syrenie może zrobić każdy mechanik tym trudniący się mający przyrządy laserowe. A jeśli nie to czemu?? Ja mam wszystko ustawione na 'oko' ale gdy założę nowe opony nie chciałbym ich zedrzeć, także..dlatego pytam.
Czy w ogóle jest jakiś dobry domowy i sprawdzony sposób na ustawienie geometrii kół w Syrenie??
Jak Wy ustawialiście geometrię w swoich Syrenach???
Awatar użytkownika
master
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1040
Rejestracja: 2006-11-15, 18:57
Lokalizacja: a z Pruszkowa

Post autor: master »

ja pojechałem do starszego pana który wie jak ustawić geometrię w syrenie, na laser zrobił i jest dobrze
Awatar użytkownika
Jacek B.
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 673
Rejestracja: 2006-05-29, 21:46
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Jacek B. »

Ja robię przyrządem na milimetry, ale przy krzywych felgach to jest do kitu bo przetoczysz auto i jest inaczej niż wcześniej, więc trzeba jakoś wypośrodkować i jest trochę na oko.
A stare felgi od Żuka czy Warszawy (i Syreny pewnie tak samo) trafić bez lub z minimalnym biciem strasznie trudno.
Na laser na pewno tak samo bo przyrząd się mocuje na feldze.
--o00o----'(_)'----o00o--
Awatar użytkownika
Jarecki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 516
Rejestracja: 2008-09-07, 00:09
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: Jarecki »

Tomasz pisze:Czy w ogóle jest
....(twoja, jego, jej, wasza) Syrena gotowa na ustawienie zbieżności.( tj. proste felgi, brak nadmiernego luzu na łożyskowaniu kól, zwrotnic, końcówkach drążków, prawidłowa gemetia resoru przedniego, stan tulei metalowo- gumowych)
Ku drugiej młodości czyli reNOWAcja 105L 1979'
http://syrena.nekla.pl/forum/viewtopic.php?t=9245
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Żeby nie zakładać nowego tematu, to mam pytanie jakie mogą być przyczyny tego, że moja Syrena, kiedy się ją przepycha w garażu ma taką jakby zastaną pozycję. To znaczy, że jak się ją delikatnie ruszy o 5 cm to wróci do starej pozycji, z której nieco ciężej ją ruszyć. Jak się ruszy to już idzie siłą rozpędu, ale jak się powoli pcha to znowu siądzie w tej pozycji i znowu trzeba użyć trochę więcej siły. Wynika to z tego, że przez wiele lat stała w jednej pozycji. Ale co powinienem wymienić? Czy łożyska to jest dobry trop? Dodam, że teraz są założone idealnie równe i wyważone felgi, więc to nie to.
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Lech
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 609
Rejestracja: 2008-06-06, 22:41
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Ustawienie geometrii kół w syrenie

Post autor: Lech »

Tomasz pisze:Witam!

Wciąż zastanawiam się, czy geometrię w syrenie może zrobić każdy mechanik tym trudniący się mający przyrządy laserowe. A jeśli nie to czemu?? Ja mam wszystko ustawione na 'oko' ale gdy założę nowe opony nie chciałbym ich zedrzeć, także..dlatego pytam.
Czy w ogóle jest jakiś dobry domowy i sprawdzony sposób na ustawienie geometrii kół w Syrenie??
Jak Wy ustawialiście geometrię w swoich Syrenach???
;) tyko tu
http://www.geometria-podwozi.pl/
jeśli chodzi o okolice garażowania mojej Syrenki
Hurraa mam piękną 105L 1980
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Ponowię moje pytanie, bo wymieniam uszczelnienia, czopy, przeguby, półosie i piasty. Być może warto byłoby wymienić łożyska kół przednich. Syrena ma jedną pozycję, w której lubi stać. Jak się ją delikatnie ruszy o 5 cm to wróci do starej pozycji, z której nieco ciężej ją ruszyć. Jak się ruszy to już idzie siłą rozpędu, ale jak się powoli pcha to znowu siądzie w tej pozycji i znowu trzeba użyć trochę więcej siły. Moim zdaniem zastała się w tej pozycji. Ale czy to jest wina łożysk?
Drugie pytanie: jak sprawdzić czy łożysko jest dobre?
Syrena 104, Syrena Bosto
MaSa
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 659
Rejestracja: 2007-05-03, 13:00
Lokalizacja: stargard

Post autor: MaSa »

michalalex, może masz dziury w posadzce w garażu w które trafia któreś koło? :lol:
Awatar użytkownika
Lesiu
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2616
Rejestracja: 2010-01-10, 15:23
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Lesiu »

michalalex pisze: Drugie pytanie: jak sprawdzić czy łożysko jest dobre?
Jak będzie mocno zużyte to będziesz je słyszał. Będzie szumiało. Dodatkowo zużyte łożyska mogą powodować luz na kole.
Awatar użytkownika
Marek.K.
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 3989
Rejestracja: 2010-12-19, 17:41
Lokalizacja: Winda

Post autor: Marek.K. »

hmm, słyszałem jeszcze kiedyś o przeróbce na łożyska stożkowe, ktoś to przerabiał ?
Gaz gaz gaz , wciskam do dechy gaz ,
Gaz gaz gaz , słychać syreny wrzask .


"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

MaSa pisze:michalalex, może masz dziury w posadzce w garażu w które trafia któreś koło? :lol:
Nie ma żadnych dziur. Zresztą tak jest zawsze, obojętnie gdzie się postawi. Pojedyncze koła sprawdza się czy dobrze wyważone w ten sposób, że sprawdza się czy zatrzymują się w tym samym miejscu, czy nie. Tutaj cały samochód zatrzymuje się w tym samym miejscu. Myślałem o felgach, ale zakładałem już różne kombinacje z różnych kompletów.

Co do łożysk to jak sprawdzić szum w Syrenie :smiech ??? Przecież wszystko się trzęsie, przeguby się telepią, kierownica drży, szyby, drzwi, drążek przy kierownicy, skrzynia biegów, silnik warczy. Ale może można jakoś wyczuć luzy? Na przegubach homokinetycznych i krzyżakowych czuje się luz, albo jego brak, może i tutaj można to po prostu wyczuć ręką?

Co do wymiany to myślałem nad wymianą na łożyska kryte, żeby ewentualnie smar się nie przecisnął, ale z drugiej strony jest podobno gorsze smarowanie.

Smarować czop przed założeniem piasty, czy raczej nie, ewentualnie jaki smar?
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Lesiu
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2616
Rejestracja: 2010-01-10, 15:23
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Lesiu »

michalalex pisze: Co do wymiany to myślałem nad wymianą na łożyska kryte, żeby ewentualnie smar się nie przecisnął, ale z drugiej strony jest podobno gorsze smarowanie.

Smarować czop przed założeniem piasty, czy raczej nie, ewentualnie jaki smar?
Uwierz mi że jak łożysko będzie szumiało to napewno to usłyszysz.
Przy takim nakładzie pracy jak napisałeś to mocno się dziwię że nie wymieniłeś tych łożysk odrazu. Koszt przecież nie jest aż taki duży.
Dlaczego twierdzisz że kryte są gorzej smarowane. Była już rozmowa na ten temat więc sobie poczytaj. A czy w obecnie produkowanych samochodach smarujesz łożyska czy masz zastosowane zamknięte?
Awatar użytkownika
Marek.K.
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 3989
Rejestracja: 2010-12-19, 17:41
Lokalizacja: Winda

Post autor: Marek.K. »

podobno mniejsze luzy są wtedy, tak się czop szybko nie wyrabia no i po płytach betonowych da się jeździć
Gaz gaz gaz , wciskam do dechy gaz ,
Gaz gaz gaz , słychać syreny wrzask .


"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
Awatar użytkownika
eLkowicz
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 215
Rejestracja: 2013-06-26, 21:16
Lokalizacja: Podkarpackie

Post autor: eLkowicz »

Zarzuć sobie jednostronnie kryte i po problemie - uszczelnione od strony szczęk, a z drugiej otwarte, żeby napakować smalcu kalamitką.
ODPOWIEDZ