Syrena 100 - szwedzka blacha?

Materiały i informacje historyczne. Zmiany w czasie produkcji, identyfikacja części, detali,roczników, pytania o oryginalność.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
suchy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2009-01-06, 15:29
Lokalizacja: Kielce

Syrena 100 - szwedzka blacha?

Post autor: suchy »

Mój dziadek, ówczesny właściciel Syreny 103, mówił mi że wg relacji jakiegoś blacharza pierwsze Syreny były wykonane ze szwedzkiej blachy i dlatego mało korodowały. Czy ktoś jeszcze spotkał się z taką informacją?
Syrena 105L 1980
1938 NSU 251 OSL
1956 Iż 49
1962 Junak M10
1979 2x Jawa Mustang
197... Komar
Awatar użytkownika
SyrHarMer
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2516
Rejestracja: 2015-12-29, 18:13
Lokalizacja: Wolsztyn

Post autor: SyrHarMer »

suchy, Coś w tym jest ! - bo zabrałem się za reflektory przednie. Spośród całości gratów znalazłem jeden reflektor wg katalogu części do nr. podwozia 1687 - czyli z początków produkcji ! O dziwo zachował się on w całkiem przyzwoitym stanie ! Garnek ładnie pomalowany 2x wewnątrz też nie żle ! Oczekuje on za tym na nowego właściciela, bo mi są potrzebne od nr. 1688 ! Tych całkiem pierwszych Syren jest niestety bardzo, bardzo mało !!! Pewnie można byłoby policzyć na palcach jednej ręki !
Roman roman.bloszyk@gmail.com 799 860 545

KATALOGI CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Syrena 100, 101, 102 na płycie CD
Wydanie I 1959r i wydanie II 1962r

KOSZULKI Z NADRUKIEM
Dla Syreniarzy - wszystkie modele i roczniki
i dziewęć pozostałych aut z PRL
radekk
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 775
Rejestracja: 2005-01-21, 23:01
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: radekk »

Sumując różne opowieści dojdziemy do wniosku, że Szwedzi to nam stalową Polskę w latach czterdziestych czy pięćdziesiątych wybudowali....
Ile tych statków mogło przez Bałtyk przepłynąć? Jakiej wyporności były?
O ile w pierwszych latach powojennych sprowadzaliśmy dużo, lub dostawaliśmy w ramach pomocy, o tyle dzięki bliskiej współpracy ze Związkiem Radzieckim wszelkie kontakty na początku lat pięćdziesiątych z krajami zachodnimi zerwaliśmy. Wstaliśmy z kolan (skąd ja znam to stwierdzenie?) i wspólnie z braćmi ze wschodu budowaliśmy co nam większy brat kazał czy pozwolił.
Zamiast szukać rzekomego pochodzenia blachy trzeba spoglądnąć na skład tego materiału i zobaczyć, że węgla tam jest jak w kopalni. Owszem, mniej niż kiedyś, ale już jest bardziej ciągliwa (tłoczna). To ma przełożenie na jej żywotność. A że do pieca raz sypnęło się czegoś więcej lub mniej? Byle produkcja się liczyła do premii i wykonanej normy.
Do tego dochodzą sposoby zabezpieczenia przed korozją. Może marnie wykonane, ale minia ołowiowa, choć z dzisiejszego punktu widzenia zła, chroniła znacznie lepiej niż niejeden dzisiejszy środek.
Ot, tyle.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

8)
suchy pisze:wg relacji jakiegoś blacharza
To są bajki z mchu i paproci. Był powszechnie znany fakt, że w PRLu nie było blachy nadającej się do głębokiego tłoczenia karoserii samochodowych.
Ostatnio zmieniony 2021-12-16, 11:00 przez Gieroy, łącznie zmieniany 1 raz.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
suchy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2009-01-06, 15:29
Lokalizacja: Kielce

Post autor: suchy »

OK, to skąd brano blachę na Warszawy i inne Fiaty, skoro jej nie było? :???:
Syrena 105L 1980
1938 NSU 251 OSL
1956 Iż 49
1962 Junak M10
1979 2x Jawa Mustang
197... Komar
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

skąd brano blachę na Warszawy i inne Fiaty
Nie wiem skąd ale na pewno ta co ją używali nie miała nic wspólnego ze Szwecją. Pamiętam artykuły w Motorze, o tym że jest dużo braków po tłoczeniu i że nie można tłoczyć skomplikowanych kształtów tylko jakieś proste. Być może za czasów 125p już był jakiś postęp i było łatwiej o dobrą blachę.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: syreniarz1992 »

Pozdrowienia z Nowej Huty- to tu robiono blachę głębokotłoczną.
Awatar użytkownika
suchy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2009-01-06, 15:29
Lokalizacja: Kielce

Post autor: suchy »

Nawet wczoraj o tym czytałem. Że prawie od początku Huty Lenina była walcownia blach. Też słyszałem taką żartobiliwą historię, że rzekomo górnicy celowo wypompowywali z kopalń do Wisły słoną wodę, żeby blachy z NH na samochody rdzewiały. :smiech Ludzka fantazja nie zna granic. Ale blacha blasze nierówna. Nie może np pierwsze Syreny były z blachy cieńszej niż samonośne Warszawy i dlatego może takich blachy nie było w produkcji.
Syrena 105L 1980
1938 NSU 251 OSL
1956 Iż 49
1962 Junak M10
1979 2x Jawa Mustang
197... Komar
ODPOWIEDZ