modyfikacja L proszę o opinię.

patenty, przeróbki, ulepszenia
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

modyfikacja L proszę o opinię.

Post autor: Kozichwost »

Zamierzam lekko zmodernizować mechanizm wybierania biegów, celem likwidacji luzów. Co sądzicie o usunięciu oryginalnego połączenia drążka poziomego z wybierakiem biegów i zamontowaniu tam przegubu kulowego o takiego?

http://allegro.pl/przegub-katowy-kulowy ... 08916.html

Na pewno takie rozwiązanie zlikwiduje niepotrzebne luzy występujące w oryginalnym rozwiązaniu. Zastanawiam się jednak co z przenoszeniem wibracji...
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Moim skromnym zdaniem powinno to działać, ale czy nie lepiej było by to zrobić na gałce z układu kierowniczego?
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Myślałem nad gałką, ale wg mnie ma za duże opory ruchu. Może się ciężko lewarkiem ruszać
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Ja zaproponowałem gałkę z kilku powodów. Gałka jest dokładniej wykonana niż taki przegub kulowy. Dodatkowo gałka jest wykonana z materiału atestowanego i ma wytrzymać większe obciążenia niż przegub wykonany w chinach z wysoko gatunkowej ciastoliny. No i dla mnie najważniejszy argument przemawiający za gałką to fakt, że ten patent jest sprawdzony i działa.
Pewnie zapytasz kto go sprawdziła. O tuż już śpieszę z odpowiedzią. U mnie na zakładzie w dziale "lokomotywownia" pracuje mechanik starej daty (do emerytury ma na pewno bliżej niż ja mam lat pracy). Zjeździł kilka syren i syreną zwiedził Polskę od gór aż po morze. Od granicy z Niemcami po Granicę ze Związkiem Radziecki. Ostatnią miał właśnie 105L. Przerobił w niej kilka rzeczy w tym własnie mechanizm zmiany biegów. Felerne połączenie zastąpił gałką od STARA. Pewnie dla tego, że taką miał pod ręką. Mówi też, że po przerobieniu tego mechanizmu zapomniał o jakich kol wiek problemach z biegami.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
młody94_105l
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 547
Rejestracja: 2006-12-30, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: młody94_105l »

Nie będzie to działało ;) Wejdź pod samochód i niech ktoś w środku porusza Ci lewarkiem na boki, a Ty zaobserwuj sobie z kanału, co dzieje się w tym momencie z tym oryginalnym przegubem ;) Nie bez powodu jest to zrobione tak niedbale i z takim luzem ;)
Lubię jęk Syreny, gdy na liczniku 120,
Ciepło wtedy w stopę lewą od nagrzanej gitary.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

no to młody teraz Twoje słowo przeciw słowu mechanika starej daty który zjeździł kilka syren i syreną zwiedził Polskę od gór aż po morze :devil3
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Od razu uzupełniam. Ja tej przeróbki nie widziałem. Tylko znam ją z opowieści. Ale nie mam powodu nie wierzyć temu mechanikowi, gdyż gość ma dużą wiedzę mechaniczną. Być może ta gałka od Stara nie była założona przypadkowo. Tylko ze względu na większy gabaryt i opór niż w osobówce?
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Według mnie kwestia z gałką brzmi rozsądnie. Przecież nie trzeba pchać tam Starowskiej. Można poprosić w sklepie o kilka różnych i organoleptycznie ocenić, która ma najmniejsze opory.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Teraz właśnie rozkminiam jakbym zamocować
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

młody94_105l pisze:Nie będzie to działało ;) Wejdź pod samochód i niech ktoś w środku porusza Ci lewarkiem na boki, a Ty zaobserwuj sobie z kanału, co dzieje się w tym momencie z tym oryginalnym przegubem ;) Nie bez powodu jest to zrobione tak niedbale i z takim luzem ;)
Zgadzam się z "młody94_105l" w tym co napisał i dodam:

Sama zmiana tego dziwnego połączenia na gałkę jakkolwiek kulowa nie rozwiąże problemu bez ingerencji w cały mechanizm.

Problemem tego rozwiązania jest brak osiowości działania tego prymitywnego mechanizmu.
i tak...

by zastosować przegub kulowy trzeba by było , w innych dwóch miejscach kompensować brak osiowości.

taka podpowiedź.... podobne biegi w podłodze.

Zobaczcie sobie jak DDRy w Wartburgu 353 ,,L" skomplikowały cały ten mechanizm by mógł działać on precyzyjnie.

i jeszcze raz przeanalizujcie sobie problem?

podpowiem jeszcze że....

Też ten problem próbowali rozwiązać Anglicy w tej syrenie od Styca , z trzy lata temu. patrz film.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

PYJTERSON pisze:brak osiowości działania
co to jest :zdziwko
pyjterson - piszesz tak jakbyś sam wszystko wiedział ale nie chcesz powiedzieć tylko podpowiadasz :grinser
PYJTERSON pisze:kompensować brak osiowości
jak ją się kompensuje?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Ed chciał założyć przegub kulowy prosty. My mówimy o zastosowaniu kątowego. Niby działanie takie samo, ale montaż inny. Dawid poproś tego mechanika, żeby w prosty sposób naszkicowa na kawałku kartki jak to zmontował. Sam jestem bardzo ciekaw.
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
Kozichwost
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1477
Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
Lokalizacja: Polska

Post autor: Kozichwost »

Nie wiem, czy przegub kulowy prosty nie byłby lepszy
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Jak tylko się z nim spotkam to nie omieszkam poprosić. Jednak spotkanie z nim to wielka loteria. Może się okazać, że zobaczę go dopiero przy następnej kontroli P.POŻ na obiekcie lokomotywowni. Czyli dopiero w lipcu. A jak szczęście dopisze to może jutro przyjechać do mnie po gaz do wózka widłowego.

Ja za bardzo w tą modyfikację się nie wgłębiałem gdyż u mnie i tak są biegi przy kierownicy, a szczerze mówiąc nie pomyślałem, że ktoś może być tym zainteresowany.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
młody94_105l
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 547
Rejestracja: 2006-12-30, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: młody94_105l »

Ja się tam nie mądrze, ale :
- mechanizm podparty jest pod skrzynią biegów i obraca się w tej końcówce przykręconej na dwie śruby do ramy

Gdy ruszamy na boki lewarkiem w kabinie, to wewnętrzny element tego oryginalnego przegubu kreśli łuk, ale konstrukcja ogólna tego całego mechanizmu umożliwia to, że dźwignia wystająca z dekla porusza się pionowo góra- dół. (zauważmy, że przy biegu wstecznym srodkowy element przeguby prawie z niego wypada)

W przypadku gdy zastosujemy tutaj wspomniany przegub, to ten mechanizm będzie za sztywny i tak jak pisze Pyjterson, nie będzie kompensacji.

Trzeba by to wszystko wtedy przerobić, a na sampierw, to trzeba by zrobić tak, żeby ta końcówka przykręcona pod skrzynią biegów do ramy, mogła się swobodnie przesuwać na boki( po osi poziomej) Wtedy podejrzewam, że mogłoby to banglać

Ale żeby to zrobić bez luzów i w miarę logicznie..
To już wolę biegi pod fajerką, bo tutaj precyzja zmiany biegów jest na wysokim poziomie i bez kombinowania.

A jak ktoś chce koniecznie biegi w podłodze, to niech rzeźbi, to piękna sztuka ;)
Ale ja osobiście polecałbym zostać przy oryginalnym rozwiązaniu, tylko pokasować większe luzy, bo każdy mm luzu na dole, to ogromny luz na lewarku ( tylko zachować umiar, bo to syrena zbyt pasowana być nie lubi)
Lubię jęk Syreny, gdy na liczniku 120,
Ciepło wtedy w stopę lewą od nagrzanej gitary.
ODPOWIEDZ