historia silnka syreny

Materiały i informacje historyczne. Zmiany w czasie produkcji, identyfikacja części, detali,roczników, pytania o oryginalność.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

historia silnka syreny

Post autor: Gieroy »

"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Czegoś tu jednak brakuje.
Sprawa ta była na forum już opisywana.
Silnik ten powstał przed wojną jako konstrukcja (zarówno 2 jak i 3 cylindrowy) produkowana w zakładach "Stainhagen i Stransky " .
O ile pamiętam, konstrukcja wywodzi się ze Lwowa (ale nie wiem czy te zakłady tam były). Podawaliśmy nawet nazwisko inżyniera z tych zakładów, który po wojnie odtwarzał ten silnik na potrzeby motoryzacji. Był dawnym inżynierem ze Lwowa.
Nie pamiętam szczegółów, trzeba by znaleźć ten wątek.
Ogólna infomacja o tym jest w książce Richtera wraz ze zdjęciami silnika. Oczywiście, że motopompa była tylko jednym z zastosowań.
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4293
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Rychtera ?. Tzn. Witolda Rychtera?
A ktorej?
motomania na luzie
Awatar użytkownika
młody94_105l
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 547
Rejestracja: 2006-12-30, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: młody94_105l »

Sądzę, że Taedzie chodziło o książkę Tadeusza Rychtera," ABC Silnika Dwusuwowego"
I faktycznie jest wzmianka na ten temat. Dwucylindrowy o pojemności 585ccm, a trzycylindrowy 876ccm. Zdjęcia również są, aczkolwiek można zauważyć, że kolektory zamienione są stronami(porównując do S-15 i S-31)
Lubię jęk Syreny, gdy na liczniku 120,
Ciepło wtedy w stopę lewą od nagrzanej gitary.
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4293
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Rozumiem. Musze poszukac tej publikacji.
A na boczku to Tadeusz byl synem Witolda Rychtera.
motomania na luzie
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

taeda pisze:Silnik ten powstał przed wojną jako konstrukcja (zarówno 2 jak i 3 cylindrowy) produkowana w zakładach "Stainhagen i Stransky " .
powstawał a moze nie powstawał bo był tylko podobny.... jak wiekszosc konstrukcji tego typu w tym czasie. krzysiek "rajsky" troche mało napisał o historii przedwojennej poprzedniczki WSM, Karol Ochsner i Syn, ktora istniała juz w polowie XIX specjalizując sie w produkcji motopomp strażackich, początkowo na silnikach DKW, potem przeszli na swoje silniki. Spory przekrój produkcji tej firmy do obejrzenia w centralnym muzeum pożarnictwa w mysłowicach. Tabliczki znamionowe na silnikach są czytelne.
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

jeśli chodzi o firmę Steinhagen i Stransky to na 100 proc. była to fabryka warszawska
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

specjalizując sie w produkcji motopomp strażackich, początkowo na silnikach DKW, potem przeszli na swoje silniki.
W sumie to nie od dzisiaj wiadomo, że mechanika Syreny jest kalką techniki DKW. Prawie identyczna rama, silniki 2t.
Nie mówię, że to jawna zrzynka ponieważ oba motory nie mają ze sobą nic wspólnego. Inna jest zarówno średnica jak i skok tłoka. Niemniej skądś musiano czerpać inspirację.

P.S. Temat już przerabialiśmy na Forum... w 2005 roku :D

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#13656

Pozdrawiam
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Awatar użytkownika
taeda
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1249
Rejestracja: 2005-12-17, 12:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: taeda »

Brawo kol. KIEROWCA !!!! O tej dawnej naszej dyskusji myślałem.
I teraz------------porównując opis sprawy zawarty w DWÓCH linkach
1------link w pierwszym poście w tym obecnym wątku
2---- link podany przez kol. KIEROWCA powyżej , MAMY :::::::

Niejaki inż. Bluemke pracował przed wojną w fabryce Steinhagena i Stranskiego. Robił te właśnie silniki o których mówimy.
Po wojnie natomiast był on konstruktorem w Bielsku i pracował ....nad czym ? Kto powie ?
Nad silnikiem do Syreny właśnie.

Więc--chyba mamy już jasność w sprawie i nikt nie będzie bredził o motopompach.
Silnik Syreny jest powojenną wersją silnika z fabryki Steinhagena.
Maciekb
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 643
Rejestracja: 2012-04-19, 17:36
Lokalizacja: Zagnańsk

Post autor: Maciekb »

Pytanie tylko czy generalne zastosowanie silników Steinhagena to nie były motopomy i tp. ?
Spróbuje coś poszukać w książce Steinhagenowie - historia ze smakiem, o tej spolonizowanej rodzinie niemieckich przemyslowców, jest tam trochę napisane o fabryce silników, ale nie zbyt wiele, bo przedstawiciele tej rodziny mieli też kilka papierni i tkalni bawełny
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
ODPOWIEDZ