SYRENA na LPG ? :)

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
zzr2320
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 565
Rejestracja: 2010-04-23, 08:33
Lokalizacja: Gurny Ślonsk

Post autor: zzr2320 »

Tak jest. Olej smaruje ośkę przepustnicy, wał i cylinder, czyli nie ma żadnych zmian i nic na tym nie cierpi. Problemem jednak jest zwleczenie się sprzed TV i zbrudzenie szanownych rącząt.


Czego akurat mi się nie chce, ale musiałem się zmobilizować.

[ Dodano: 2016-06-30, 23:14 ]
I nic mi się na razie nie zagazowało, bo przy jeździe nazot od Tomka ze ślubu po raz n-ty wyrywała się przekładnia a jeszcze żech chycioł pana we lewym na przodku i Zipa po pokonaniu na wyścigi ze Pyjtersonem 522km mi zaś obrzydła. Na razie stoi na karnym betonie tela dni wiela mo lot.
...po prostu Zipa
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

:) :) :)

Dobra, dorzucę swoje '3 grosiki', na zachętę, może ktoś popchnie to dalej :)

Robiłem podejście do tematu 2 lata temu. Pompa wspomagania fiat marea.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Te wartburgi o których tutaj mowa korzystały również z pomp hydraulicznych od wspomagania. Wydatek w nich był zależny jedynie od obrotów silnika i regulowany był manualnym zaworem na trójniku (część oleju wracała do rezerwuaru). W gaźniku dołożona rurka, drugi z nich miał powiedzmy "dyszę" ale dość dużą i raczej to 'kropelkowało' olej.

Oryginalny Oleomatic miał dodatkowo wydatek zależny od kąta otwarcia przepustnicy, ale również olej 'kropelkował'. To samo rozwiązanie jest we współczesnych pierdzi-kółkach 2T. W teorii te kropelki oleju dalej miały być 'mielone' przez ruchome części silnika (plus dodatkowo przez samo powietrze) podczas 'zasysania' ale nie wierzę, że to mogło dobrze działać. Olej nie był dobrze rozdrobniony i nie spełniał dobrze swojego zadania.

W 'kropelkowanie' paliwa w gaźnik nie ma się co bawić. Tutaj potrzebny jest dobry atomizer tego oleju, taki, dzięki któremu w silnik zassana zostanie już prawie 'mgła olejowa'.

Mój projekt zakładał:

- pompę hydrauliczną (taka od wspomagania jest w stanie dać nawet ponad 70 bar)
- regulator ciśnienia (coś na wzór reg. ciśnienia paliwa) z możliwością regulacji (ja mam taki 3-6 bar)
- wtryskiwacz benzynowy o dużym wydatku (ja miałem 700cc/min)
- elektroniczny sterownik wtryskiwacza (liczba wtrysków/czas wtrysku zależny od obrotów silnika + kąta otwarcia przepustnicy)

Pierwsze testy wykazały, że i tak trzeba mieszać olej z benzyną 50:50 żeby dobrze atomizować tą mieszankę przez wtryskiwacz. Ogólnie powiem, że da się to zrobić. Metodą prób i błędów trzeba by było wyznaczyć odpowiednie dawkowanie oleju wtryskiwaczem np. w kolanko gaźnika (smarowanie również ośki przepustnicy). Taki układ wtrysku oleju pod ciśnieniem jest znacznie lepszym rozwiązaniem.

Ja zawiesiłem projekt niedługo po zamówieniu kompletu części i zamontowaniu pompy. Niestety na testy trzeba mieć czas a niebieska w sezonie sporo jeździ i nie chciałem jej uziemiać. Poza tym grzebałem przy tym sam, więc było ciężko z motywacją :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Tomasz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2334
Rejestracja: 2006-11-21, 11:38
Lokalizacja: Bełdów

Post autor: Tomasz »

Bardzo dobrze sir mówisz.
Niektórzy myślą, że podawanie oleju jakkolwiek z zewnątrz przy zasilaniu LPG załatwiłoby sprawę.
Gó...no prawda.
Dwusuw jest smarowany nie tyle olejem a mieszanką, która dzięki benzynie jest bardziej "lotna" niż sam olej. Wędruje ona sobie po całym silniku podczas pracy wlatując we wszystkie zakamarki, które wymagają smarowania. Sam olej jest zbyt gęsty by wszędzie doleciał i sposób jego podawania przez większość jest przedstawiana na zasadzie jakby"rzygania olejem" uzależnionego od obrotów/położenia przepustnicy itd. Nic bardziej mylnego. Owszem.. te czynniki mają zasadniczy wpływ na ilość dostarczanego smarowidła.
Natomiast nie może być to sam olej (tak mi się wydaje), gdyż będzie gromadził się w porowatościach ścianek silnika, a nie będzie dolatywał tam gdzie trzeba, gdyż jaki by nie był ten olej rzadki - i tak będzie za gęsty.
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: syreniarz1992 »

a turbinka kowalskiego czy jakiś innnen zawirowywacz?

[ Dodano: 2016-07-13, 19:34 ]
drugie pytanie, sir, dlaczego koniecznie chcesz smarować ośkę przepustnicy? w czterosuwach chodzi na sucho przecież.
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

taką ciekawostkę podrzucił mi zzr2320 :zdziwko

,, ....W roku 1991 brytyjski Ford we współpracy z australijską firmą Orbital Engine Company skonstruował dwusuwowy „silnik przyszłości”, który..."

więcej w linku

http://youngtimerwarsaw.com/ford-fiesta-1-2/

oj... było by co wsadzać do Zipy

,, ..... Silnik miał 1,2-litra pojemności skokowej, osiągał maksymalną moc 80 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy 122 Nm.... " :grinser
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Tomasz pisze: Wysłany: 2016-07-12, 22:40     
Bardzo dobrze sir mówisz.
Niektórzy myślą, że podawanie oleju jakkolwiek z zewnątrz przy zasilaniu LPG załatwiłoby sprawę.
Gó...no prawda.
Dwusuw jest smarowany nie tyle olejem
G... prawda. 2 suw jest smarowany olejem. Zobacz silniki z dozownikiem oleju. Wiec dostarczenie oleju załatwi sprawę.
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
endriu125
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 223
Rejestracja: 2013-12-05, 02:44
Lokalizacja: Grójec

Post autor: endriu125 »

LPG - jako ciekawostka - jest tłusty. Wykorzystuje/wykorzystywało się go do smarowania brytfan przy wypiekach w przemyśle spożywczym. Benzyna jest za to "sucha" - odtłuszcza - więc ważne jest dobre wymieszanie jej z olejem.
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

"endriu125" - wytłumacz mi jak to było możliwe, żeby LPG było używane do smarowania brytfann. Przecież ten produkt przy kontakcie z powietrzem w normalnym ciśnieniu i temperaturze momentalnie zmienia swój stan skupienie z ciekłego na lotny? więc jak chcesz tym co kol wiek wysmarować?
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
endriu125
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 223
Rejestracja: 2013-12-05, 02:44
Lokalizacja: Grójec

Post autor: endriu125 »

nie zmienia - otwierałeś kiedyś butlę lpg? (zdjęcie wielozaworu - po jego odkręceniu i syczeniu gazu, który znajduje się w fazie lotnej, cała reszta zostaje w postaci cieczy i w środku lata, jak wylewasz toto na trawę to robi się zima :> )
Trzeba go dobrze ogrzać - stąd reduktory. Butla nie stanowi przecież jakiejś izolacji termicznej, żeby lpg był w niej w innym stanie skupienia.
Co do zastosowania go w przemyśle spożywczym, to moja narzeczona - mgr inż technologii żywności, przyniosła takiego newsa z wykładów na studiach...
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Powiem Ci że co najmniej abstrakcyjnie to brzmi. Zaraz okaże się, że gaz LPG będzie można przynosić w wiadrze.
Co do wykładowców na politechnikach to mam swoje zdanie. Mój promotor dr hab. poprawiał książkę na podstawie, której pisałem pracę inżynierską. Więc i tu może są geniusze.
Jak otworzysz zbiornik LPG to wszystko co zostanie po ulotnieniu się gazu to jest syf lub woda, który tankujemy razem z LPG.
A reduktor masz podgrzewany dlatego, że gaz LPG rozprężając się podczas zmiany stanu skupienie z ciekłego na lotny potrzebuje pobrać wiele ciepła z otoczenie przez co zamraża wszystko w koło, gdyż sam się schladza.
W butli gaz LPG masz sprężony pod ciśnieniem. Podobnie jak CO2 w butli do migomatu.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
endriu125
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 223
Rejestracja: 2013-12-05, 02:44
Lokalizacja: Grójec

Post autor: endriu125 »

gaz w butli jest w postaci ciekłej - i trudno go sprężyć - oczywiście syczy jak ją otwierasz - ale to resztki gazu... a myślisz, że jak działa wskaźnik poziomu lpg? - tam jest podobny pływak jak w zbiorniku paliwa.

[ Dodano: 2016-07-26, 21:27 ]
a z tym spożywczym przemysłem, to z tego co pamiętam chodziło o brytfanny do wypieku chleba razowego czy cuś - w każdym razie było to na przedmiocie "zboża" - ale nie o to chodzi - tylko o to że lpg jest tłuste
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

To że LPG jest tłusty to tego nie neguję. Tylko neguję herezję o smarowaniu brytfanny gazem LPG.
Pływak w zbiorniku LPG jest w swojej budowie praktycznie identyczny jak pływak w naszych Syrenach albo Maluchach.
W temacie sprężenia gazu LPG niestety muszę Cię zmartwić ale jest on sprężony i to dość mocno. Na poparcie tego może być fakt, że przy tankowaniu LPG wskaźnik na dystrybutorze pokazuje ciśnienie około 11-12 bar. Na to miast przy tankowaniu paliwa typy PB 95 wystarczy ciśnienie rzędu 0,5-1 bara.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: syreniarz1992 »

ja z nikim nie zamierzam polemizować, bo w d...ie byłem i g...o widziałem, ale w takim razie niech mi ktoś wyjaśni- w jaki sposób ja przelewałem gaz z butli do butli? Odkręcałem elektrozawór i sru do drugiej- teraz to ja tak nie robię, bo jak pomyślę,że gdyby to wydupiło...
ODPOWIEDZ