Moc starego silnika.

Zapytania i porady techniczne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Moc starego silnika.

Post autor: Gieroy »

Koledzy, od dawna nurtowało mnie jaki jest stan mojego silnika to znaczy ile ma mocy. Można zmierzyć sprężanie i to daje jakiś obraz ale nadal nie wiadomo ile ma KM. Można pojechać na hamownię i to jest najlepszy sposób ale nie zawsze i nie wszędzie warsztat z dynamometrem jest dostępny i dodatkowo trzeba za to płacić. Inna metoda to zmierzyć prędkość max i na tej podstawie oszacować moc.
Opracowałem więc naukowo :faja wykres zależności mocy od Vmax dla skarpety 104/105 i go tu zapodaje. Opiera się on na tym, że jak podaje FSO, zdrowa, 40 KM maszyna z pełnym bakiem i obciążeniem 375 kg poleci 120 km/h. To był mój punkt wyjściowy - jak to nie jest prawda to ten wykres też nie będzie dokładny. Przyjmuje też że w używanym silniku moc max będzie zawsze przy 4300 obr, potem zaczyna spadać.
V max trzeba mierzyć zgodnie ze sztuką to znaczy dwa przejazdy po płaskiej drodze w przeciwnych kierunkach żeby nie było błędu od wiatru czy pochylenia. Oczywiście nie można polegać na fabrycznym liczniku tylko na jakimś GPS który zapamiętuje Vmax. Ten wykres jest dla skarpety obciążonej tylko kierowcą czyli o 300 kg lżejszej od tej co mierzyła fabryka więc dla 120 km/h nie potrzeba aż 40 Konnego silnika.
Tak więc jak kogoś ciekawi taki pomiar to dymajcie na maxa aż się będą blachy odrywać od wibracji.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Sosik
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 53
Rejestracja: 2011-02-03, 13:41
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Sosik »

Fajne to :ok3 Na jakiej podstawie uzyskałeś pozostałe punkty pomiarowe? Mierzyłeś czy obliczałeś (eksperyment czy teoria)? Tak z ciekawości pytam (zboczenie zawodowe).
Przy tej metodzie pewien błąd pomiarowy wprowadzają opory ruchu (poza oporami powietrza, które niwelujemy przejazdem w dwie strony i uśrednieniem wyniku). Chodzi mi raczej o opory toczne, związane z ciśnieniem w oponach, rzeźbą bieżnika, ustawieniem zbieżności, sprawnością układu hamulcowego itp. Dokładnego wpływu tych czynników nie jesteśmy w stanie oszacować dla każdego konkretnego pojazdu (przynajmniej bez rolek z dynamometrem), więc to będzie coś, co nazwałbym mocą efektywną dla całego pojazdu a nie samego silnika. Niemniej jednak taki eksperyment daje pewien pogląd na ogólną kondycję silnika :piwo:
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Ta krzywa jest obliczona na podstawie tego co podała FSO: V max 120 i wykres mocy nowego silnika. Samochód pojedzie tylko do punktu kiedy całkowita moc oporów ruchu (opór toczny + opór aerodynamiczny) zrówna sią z mocą silnika – to jest gdzie linia niebieska przecina się z czarną. Szybciej nie da rady. W przypadku gdy silnik się starzeje i zużywa to ta czarna krzywa przesuwa się cała na dół i przecina niebieską przy coraz to mniejszej prędkości. Dlatego stare skarpety I inne bolidy nie wyciągają tyle co nowe.
Tu akurat jest pokazany też silnik po tuningu – czerwony. Maxymalną moc ma dużo wyższą niż fabryczny ale co z tego jak ta moc jest przy wysokich obrotach a przy niskich ma moc mniejszą. Na 5-ce będzie jechał wolniej niz fabryczny. Nie dociągnie nawet do wysokich obrotów bo nie będzie miał siły. Trzeba by mu dać skrzynię z krótszą 5-ką.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
sereniarz(atom1)
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2467
Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
Lokalizacja: z Podlasia
Kontakt:

Post autor: sereniarz(atom1) »

no wlasnie to z tego ze silniki sportowe chodzą na max obrotach a nie dziadkowych, dlatego tez w sporcie ważna jest moc, a nie moment, bo tam gdzie sie konczy moment zaczyna sie moc, moment to tylko mozliwosc pokonania jakiejs tam przeszkody, a moc to jest "szybkość" jej pokonania

dla normalnych ludzi auto powinno miec jak najwiekszy moment w duzym zakresie obrotow
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
ODPOWIEDZ