wypełnianie kanałów dolotowych w bloku

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

wypełnianie kanałów dolotowych w bloku

Post autor: sir »

Będę pozbywał się wspólnego kolektora dolotowego (w chwili obecnej nie jest istotne dlaczego).

Chcę zapewnić jednakową pojemność kanałów dolotowych w bloku, dobrą izolację poszczególnych kanałów oraz prostopadłość tych kanałów do bocznej powierzchni.

Wiadomo -- trzeba będzie kanały 1 i 3 cylindra rozszlifować na boki (na tyle na ile pozwoli grubość odlewu) i czymś wypełnić je od strony środkowego cylindra.

Jak to najlepiej zrobić? W załączniku fotka zmodyfikowanego silnika Melkusa (fotka pochodzi z zagramanicznego portalu aukcyjnego, jakiś czas temu sobie ją zarchiwizowałem), m/w o taki efekt mi chodzi. Na tej fotce widać, że wypełnione jest to chyba jakimś płynnym metalem vel metalowym klejem epoksydowym. Jak z trwałością takiego rozwiązania? Może jakieś inne pomysły? Raczej nie chce robić przykręcanej kryzy z wkładkami/wpustami jak w dobrze wszystkim znanym artykule "Od 40 KM do 80 KM z silnika Syreny i Wartburga".
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
czeresss
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1263
Rejestracja: 2016-01-09, 07:29
Lokalizacja: Wiśniowa

Post autor: czeresss »

Wszelkiego rodzaju kleje epoksydowe i masy na dłuższą metę nie zdadzą egzaminu. Przerobił te specyfiki w różnych zastosowaniach.
Tu akurat za dużo jest do wypełnienia - po prostu odpryśnie po jakimś czasie. Raczej proponowałbym dobre elektrody do żeliwa i nadlewanie. Takie moje zdanie.
Planujesz założyć 3 gaźniki - jakie jeśli można spytać?
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.

http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

sir pisze:w chwili obecnej nie jest istotne dlaczego
Może i nieistotne ale ciekawe :grinser
Jak pisze czeress - napawanie - ale w przypadku żeliwa to niezbyt pewne.
Jest też taka opcja - sfrezować te kanały tak żeby miały jakiś bardziej prosty kształt czyli płaskie powierzchnie i wstawić tam i umocować dobrze dopasowane kawałki żeliwa. Potem w tych wypełnieniach wyfrezować 3 identyczne kanały dolotowe. Tylko trzeba tam się przyjrzeć jak lecą kanały wodne bo być może to nie będzie wykonalne.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

Nigdy nie przerabiałem tak silnika. Ale tak jak czytam to się zastanawiam czy nie było by dobrze połączyć obu w/w metod.
Mianowicie wyobrażam to sobie, że dorabiamy dwa kliny z żeliwa, które miały by uzupełnić braki w nadlewie i osadzamy je na jakimś kleju epoksydowym czy innym ustrojstwie. Dla pewności połączenia stosujemy jakiś klin, trzpień czy zwał jak chciał. Miał by tylko zapobiec przesunięciu się dołożonego kawałka materiału. Z tego co mi wiadomo to w tych odlewach co dzielą mieszankę między cylindry nie ma kanału wodnego, więc można by tam wkomponować jakiś trzpień trzymający całość do kupy.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

SUPER.DAWID pisze:Z tego co mi wiadomo to w tych odlewach co dzielą mieszankę między cylindry nie ma kanału wodnego, więc można by tam wkomponować jakiś trzpień trzymający całość do kupy.
Niestety są tam kanały wodne.

Ja miałem jeszcze taki pomysł, żeby w skrajnych kanałach wypiłować (/wyciąć) po dwa rowki, jeden na górze, drugi na dole i w powstałe "prowadnice" wsunąć dopasowany kawałek blachy. Pozostałą przestrzeń pomiędzy blachą a kanałem środkowego cylindra wypełnić żywicą epoksydową "płynnym metalem". Fotka poglądowa w załączniku.

Dodatkowo znalazłem kolejny przerobiony silnik do Melkusa: http://www.melkus-sportwagen.de/tl_file ... g/1_09.jpg wysłałem im zapytanie jak to wypełniają, zobaczymy czy odpiszą :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1843
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Zapytaj gościa o imieniu Bogusław Kurtyka - na FB. To champion wyścigów Syren w Toruniu. On miał syrenę 3-gażnikową o potężnej mocy. Może dużo wiedzieć na ten temat.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
SUPER.DAWID
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2045
Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska

Post autor: SUPER.DAWID »

To przepraszam za wprowadzenie w błąd. w takim razie silnik który miałem w rękach musiał mieć tak zatkane kanały wodne, że nie wyczułem przelotu. Przepraszam.

[ Dodano: 2017-12-22, 06:29 ]
Ale czy na wysokości środkowych szpilek od oryginalnego kolektora (na zdjęciu wyglądają, że wypadają na garbie separatorów) nie było by wystarczająco materiału?
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

SUPER.DAWID pisze:To przepraszam za wprowadzenie w błąd. w takim razie silnik który miałem w rękach musiał mieć tak zatkane kanały wodne, że nie wyczułem przelotu. Przepraszam.
Za co tu od razu przepraszać, bez przesady ;) Może akurat trafił Ci się taki blok a nie inny. Ja sprawdzałem w 3 i w każdym odlew był taki jak kształt kanałów.
SUPER.DAWID pisze: Ale czy na wysokości środkowych szpilek od oryginalnego kolektora (na zdjęciu wyglądają, że wypadają na garbie separatorów) nie było by wystarczająco materiału?
Tam jest tyle materiału ile grubości odlewu, czyli jakieś 5-6mm. Pewnie udałoby się nawiercić i wbić jakiś trzpień, albo w ogóle na wylot przewiercić i wkleić jakiś kołek, byle by nie ciekło :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Jędrulo
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 200
Rejestracja: 2006-04-21, 19:42
Lokalizacja: Strucelserwis Reguły

Post autor: Jędrulo »

jak mi się kiedyś blok za bardzo podszlifowal (okna ssące) wypełniałem masą 2 składnikową firmy henkel. nie odleciało.
Mon coeur- deux temp moteur!
ODPOWIEDZ