"Gieroy" > w syrenie takim dziwolągowatościowym przegubem w kształcie małej prostokątnej puszki.Gieroy pisze:co to jestPYJTERSON pisze:brak osiowości działania
pyjterson - piszesz tak jakbyś sam wszystko wiedział ale nie chcesz powiedzieć tylko podpowiadaszjak ją się kompensuje?PYJTERSON pisze:kompensować brak osiowości
napiszę i opiszę Ci w sposób zero jedynkowy:
1 skrzynia biegów , dźwignia (wałek ) pracuje w osi , góra dół (czyli w pionie) oraz poziomo obrotowo (tył, przód) wniosek by tym sterować potrzebujesz wykonać ruchy pionowe i poziome , nie ma innej opcji wałek się nie przechyli tak jak dźwignia w podłodze, tu nie ma możliwości skompensować innych ruchów pracy ( jakiś przekątnych) chyba że zwiększysz tolerancje otworów ślizgowych tegoż wałka , czyli zwiększysz tolerancję luzu osiowego.
2 tulejka pod skrzynią , prowadzi poziomy drążek zmiany biegów w pozycji poziomej w osi tulei ( tak zwany widelec) , ponieważ tuleja jest zamocowana w obudowie za pomocą gumy, i ta całość jest przykręcona do sztywnej ramy, to tu w niewielkim stopniu następuje kompensacja ruchu (tzw widelca odbiegająca od pracy w poziomie oraz góra dół
3 połączenie pod podłogą wajchy pionowej (tzn drążka zmiany biegów) z poziomą dźwignią (widelcem) jest poprzez tzw płetwę i śrubę i to w tym miejscu dochodzi do wypaczenia pracy w układzie pion - poziom i tu również nie przewidziano żadnego luzu , ani jakiś amortyzatorów czy sprężyn.
Innymi słowy tu jest połączenie ruchome ale pod pewnym kątem względem (widelca) niema tu miejsca na jakąś tolerancję ruchu, czy jakkolwiek kompensację błędu pracy innej niż w płaszczyźnie poziomej czy pionowej o jaką prosi wałek skrzyni biegów.
4 Ale ponieważ pionowa wajcha (tzn drążka zmiany biegów)jest ułożyskowana do części stałej podłogi poprzez kulę i tu to też nie przewidziano tolerancji i luzu (brak kompensacji ),
natomiast dźwignia ta może pracować w różnym położeniu pionowym, precyzując moją wypowiedź w pewnym zakresie odchyłki od pionu i ona wprowadza w swojej dolnej części zakłócenia w pracy w płaszczyznach pion - poziom co opisałem w pkt.3
5 i teraz te nieszczęsne połączenie , które autor posta Kozichwost chce zmodyfikować.
otóż dziwolągowatość tego przegubu w latach 70 tych, tak celowo zaprojektowano , by one kompensowało brak pracy pozostałych elementów układu (z wyjątkiem wałka w skrzyni) w płaszczyznach innych niż pion i poziom
Poprzez luzy które tam przewidziano jest możliwość wrzucać biegi.
6 jeżeli wyeliminujemy te dziwne coś i zastąpimy przegubem kulowym lub jakkolwiek innym połączeniem ruchomym, to taka sytuacja będzie powodować naprężenia w każdym ruchomym połączeniu tego sterowania włącznie z wałkiem w skrzyni biegów jak i poduszek pod skrzynią , a które to tę skrzynię przytrzymują do ramy.
reasumując
wstawiając tam przegub kulowy , spowodujemy przyśpieszone zużycie pozostałych połączeń sterujących biegami.
Wnioski
chcąc mieć precyzyjne włączanie biegów w syrenie , należy zaprojektować od nowa cięgna sterowania
mała podpowiedź
zapraszam do fotki
proszę sobie przeanalizować jak DDRowcy rozwiązali ten problem w Wartburgu i dlaczego właśnie tak.
ale czy warto tak sobie komplikować tą prowizorkę w syrenie?