Ustawienie geometrii kół w syrenie

(rama, zawieszenia, koła)
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

A może ktoś przerabiał temat łożysk ostatnio? U Mariusza są, ale normalne, a gdzie indziej to nie mam pewności czy to nie są do jakiejś chińskiej maszyny. Wolałbym wziąć sprawdzony towar.
Ewentualnie pytanie, czy łożyskom się coś dzieje od stania? Mam od R20 nieużywane, ale stały 40 lat w jednym miejscu. Szkoda kupować współczesne badziewie, kiedy mam oryginalne FSM, tylko właśnie kwestia czy nic im się nie stało od tego?
Chyba wymienię też całe tarcze kotwiczne razem ze szczękami i bębnami, powinna lepiej hamować.
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
eLkowicz
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 215
Rejestracja: 2013-06-26, 21:16
Lokalizacja: Podkarpackie

Post autor: eLkowicz »

Bierz nowe 6306 z FŁT... ew SKF lub FAG. Nie wkładaj starych łożysk, które na 99% maja już wżery na bieżniach i kulkach, tylko zapakuj tam nowe markowe łożyska...


PS FSM nie produkowało łożysk tocznych. Robiły to zakłady FŁT Kraśnik.
Ostatnio zmieniony 2013-10-10, 22:52 przez eLkowicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Michalalex umyj łożyska w benzynie i sprawdż czy płynnie się obracają bez stuków i luzu.
Polskie łożyska były zawsze niezłe. Najgorsze były ruskie i Bułgarskie. Jeśli wszystko OK to śmiało zakładaj.
Współczesne także polecam SKF, FAG lub ewentualnie FŁT ale Chiny odpadają.
Co do uszczelnień-simmeringów mam złe doświadczenia z INCO, polecam CORTECO.
Jakby co to mam na zbyciu nowe łożyska na przód.
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Raczej wżerów nie powinny mieć, bo były lata w smarze. Przeguby są w idealnym stanie, czop w środku też.
Da się w ogóle wyciągnąć łożyska bez ściągacza? Dzisiaj byłem mile zaskoczony, bo piasta przy użyciu ściągacza zeszła bez trudu, ale nie trzeba było wyciskać czopa specjalnym przyrządem, wyszedł po lekkim uderzeniu młotkiem.
Smarować czopy przed założeniem piast?
Syrena 104, Syrena Bosto
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Czopów raczej się nie smaruje, łożyska ściągaj ściągaczem, młotek to dla partaczy
(niszczy łożyska).
Do zakładania łożysk i wyciskania kupiłem prasę 12 T na Allegro za ~300zł tego typu http://allegro.pl/mocna-prasa-12t-hydra ... 05638.html
Ta nawet jest ulepszona nieco od mojej. Naprawdę się przydaje.
Awatar użytkownika
Jacek B.
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 673
Rejestracja: 2006-05-29, 21:46
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Jacek B. »

A jakie masz opony?
Może to wina opon, że "siada" w jednym miejscu. Musiałbyś podnieść auto, przekręcić jedno koło o 1/4 obrotu (koło=felga z oponą) i sprawdzić czy w innym miejscu auto staje i tak po kolei z każdym kołem.
--o00o----'(_)'----o00o--
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Zrobię tak jak piszesz, ale miałem koła z różnych kompletów założone w różnych konfiguracjach i zawsze się problem pojawiał.
Przy zdejmowaniu piast, pojawia się charakterystyczny trzask i w tym momencie, sama spada. Nic nie wygląda na uszkodzone. Czy to jest normalny objaw, czy powinna się może po trochę zsuwać?
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Marek.K.
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 3989
Rejestracja: 2010-12-19, 17:41
Lokalizacja: Winda

Post autor: Marek.K. »

michalalex, jak dla mnie oznacza to ze ona dobrze jest osadzona na stożku
Gaz gaz gaz , wciskam do dechy gaz ,
Gaz gaz gaz , słychać syreny wrzask .


"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
Awatar użytkownika
Jacek B.
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 673
Rejestracja: 2006-05-29, 21:46
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Jacek B. »

trzask to właśnie "zeskoczenie" ze stożka... nie przy każdym połączeniu rozłączanym występuje, ale występuje
--o00o----'(_)'----o00o--
Awatar użytkownika
michalalex
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1651
Rejestracja: 2012-03-21, 20:43
Lokalizacja: Okolice Krakowa

Post autor: michalalex »

Dzisiaj jedna zwrotnica jest już poskładana. Wcześniej dolny sworzeń był jakiś nieoryginalny, chyba łożyskowany i miał spory luz. Na nowej zwrotnicy nie ma żadnego luzu. Poskładałem wszystko porządnie, wymieniłem przegub i smar na zwrotnicy wymontowanej z samochodu więc piachu żadnego nie powinno być. Rewelacja - nie ma najmniejszych luzów. Wymieniam jeszcze krzyżak przy skrzyni i simmeringi, bo wydaje mi się, że minimalnie ciekły, wiadomo lata robią swoje.

W każdym razie mam pytanie: czy wymieniając simmering metal musi być suchy i odtłuszczony, czy może być lekko w oleju?
Syrena 104, Syrena Bosto
Awatar użytkownika
Lesiu
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2616
Rejestracja: 2010-01-10, 15:23
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Lesiu »

Może być lekko w oleju. Łatwiej jest go zamontować bez uszkodzenia.
Awatar użytkownika
Marek.K.
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 3989
Rejestracja: 2010-12-19, 17:41
Lokalizacja: Winda

Post autor: Marek.K. »

nawet powinień ;)
Gaz gaz gaz , wciskam do dechy gaz ,
Gaz gaz gaz , słychać syreny wrzask .


"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
ODPOWIEDZ