Rasowanie silnika S31

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
peikman

Rasowanie silnika S31

Post autor: peikman »

Cześć. Czy posiada ktoś informacje na temat zwiększenia mocy silnika do 90KM. Kiedyś na ten temat wypowiadał się Tomasz Sałek i mówił, że przerabiał te silniki na taką moc i, że jest dostępna taka dokumentacja. Czy ktoś wie gdzie to moze leżeć w internecie? Prosze o odpowiedż.
inżynier

Post autor: inżynier »

A czy urządza Cię zwiększenie mocy do 83KM czy koniecznie musisz mieć 90?
Awatar użytkownika
Kapitan Zbik
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 248
Rejestracja: 2005-01-21, 16:17
Lokalizacja: Głubczyce/Trzebnica
Kontakt:

Post autor: Kapitan Zbik »

Mam ten artykuł, w którym Sałek pisze, że można stosunkowo łatwo zwiększyć moc silnika S31 do własnie 90 - 100KM, niestety nie dotarłem do tego, jak to zrobić. Miała się ukazać książka Sałka o tuningu ale z tego co się orientuję to się niestety nie ukazała.
FSM Syrena 105L, 1976r.
PZL Świdnik, M21W2 Kobuz 1983r.
Romet Ogar 200, Romet Pony 50M-2
Jawa 350TS (638-0) 1988r. (sprzedana)
Aprilia Pegaso 650, 1993r.
FSO Truck DC 1.9D 1997r.
Awatar użytkownika
Franki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 798
Rejestracja: 2005-01-21, 22:08
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Franki »

Cóż mogę powiedzieć... owszem kiedyś rozmawiałem na te tematy ze studentem mechaniki, konkretnie siedział w silnikach, sam tez miał Syrenę kilka lat. Jeśli chodzi o polepszanie osiągów tych silników, to stosunkowo niedużym nakładem pracy i kosztów możesz poprawić jego dynamikę i sprawność. Jest to np. delikatne splanowanie głowicy, polerowanie okien dolotowych i wylotowych (ponoć przelotowe w bloku też można, ale do tego trzeba odpowiedniego sprzętu), dalej kolektory, większe cewki, najlepiej nowe przerywacze no i oczywiście dograny układ zapłonowy na tip top, odpowiednie ustawienie kąta zapłonu, małe poprawki w gaźniku, mała przeróbka dolotu powietrza. Co daje wyczuwalny wzrost dynamiki na niższych obrotach i można jeździć taniej przede wszystkim. Do czego jednak zmierzam. Jeśli interesowałeś się trochę mechaniką "od kuchni", to wiesz zapewne że równanie na moc silnika to
Ne = (pe * Vss * n) / (255 * T)
gdzie:
Ne - oczywiście moc w KM
pe - ciśnienie użyteczne
Vss - pojemność skokowa całego silnika
n - obroty mocy max
T - ilość suwów silnika

Chodzi mi mianowicie w szczególności o zmienną "n", czyli obroty, a więc najproście mówiąc moc można podnieść podnosząc maksymalne obroty, jednak jeśli będziesz chciał zwiększyć moc tego silnika ąz na 90 KM to nie obejdzie się bez podniesienia obrotów i to sporo, będziesz też musiał zmienić fazy rozrządu, najlepiej przez podpilowywanie tłoków aby zwiększyć czasy otwarcia okien i ciężko mi powiedzieć co jeszcze, ale chodzi mi o to że silnik S31 ma max oboroty ok. 4300 obr/min. ponosząc moc tak znacznie będziesz musiał podnieść obroty max zapewne na coś koło 8000 obr/min a w tym momencie wydaje mi się że ten silnik długo tak nie pociągnie, jeszcze jeśli będzie miał mały przebieg albo będzie po remoncie i będzie dobrze spasowane wszystko, to jeszcze może pare jazd z takimi obrotami przeżyje, ale jeśli będzie miał już trochę przebiegu to wydaje mi się że wkręcanie go na takie obroty będzie igraniem ze szczęściem, bo raczej dość szybko się posypie. Wracając jeszcze do owego studenta, owszem mówił mi że podnoszą moc tych silników do 80 KM na wyścigi 1/4 mili ale silniki stają się cholernie paliwożerne. Także po długich wywodach sugeruję abyś się zastanowił nad tym najpierw dobrze, do czego chcesz taki silnik, czy własnie do wyścigów, jeśli tak to może już lepiej będzie wstawić jakiegoś czterotakta, a poczciwy oryginał ze skrzynią odłożyć. A jeszcze jedno, przy tych obrotach o ile nie posypie się silnik to może skrzynia biegów. Zajrzyj do tematu o Syrenie z silnikiem od Wartburga 353, gdzie ponoć już przy tym silniku, który nie jest przesadnie mocniejszy, sypały się skrzynie :/ Wydaje mi się, że do jady po mieście nie ma się co bawić w taki żyłowanie silnika, wg. moich przypuszczeń można go podciągnąć do 50 może nawet 60 KM i może nawet bez straty na żywotności, ale na miescie liczy się dynamika, a więc max momenty obrotywy - jego wartość i obroty przy jakich występuje, a moc liczy się w zawodach gdzie silniki pracują głównie w górnym zakresie obortów.
P.S. Silniki od malucha też tuningowali do zawodów na niesamowite osiągi, ale okazywało się że starczały na jeden wyścig a czasem sypały się po kilku minutach... a więc, jeśli już nie szkoda silnika, to czasu poświęconego na taki ektremalny tuning, po co? dla 5 minut zabawy?
Nie zrozum mnie źle tylko zastanów się nad tym logicznie. Sam jestem po części fanem tunignu (rasowania) raczej mechanicznego, ale są granice...
bende-niebende-bende-bende-niebende-bende
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
peikman

Post autor: peikman »

A czy urządza Cię zwiększenie mocy do 83KM czy koniecznie musisz mieć 90?
hehe Nie, musze mieć 90!!

Kapitan Zbik pisze:Mam ten artykuł, w którym Sałek pisze, że można stosunkowo łatwo zwiększyć moc silnika S31 do własnie 90 - 100KM, niestety nie dotarłem do tego, jak to zrobić.
Sałek wielokrotnie o tym wspominał.

Kapitan Zbik pisze:Miała się ukazać książka Sałka o tuningu ale z tego co się orientuję to się niestety nie ukazała.
Niestety nie ukazała się i nic nie wskazuje na to, że się ukaże. Miała to być 3 część jego katalogów. Dwie pierwsze wyszły ale juz nie sa dostępne.
Awatar użytkownika
Kapitan Zbik
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 248
Rejestracja: 2005-01-21, 16:17
Lokalizacja: Głubczyce/Trzebnica
Kontakt:

Post autor: Kapitan Zbik »

peikman pisze:
Kapitan Zbik pisze:Mam ten artykuł, w którym Sałek pisze, że można stosunkowo łatwo zwiększyć moc silnika S31 do własnie 90 - 100KM, niestety nie dotarłem do tego, jak to zrobić.
Sałek wielokrotnie o tym wspominał.

Wspomiał o tym, że się da czy wspominał jak to zrobić? Bo nie zrozumiałem :|
FSM Syrena 105L, 1976r.
PZL Świdnik, M21W2 Kobuz 1983r.
Romet Ogar 200, Romet Pony 50M-2
Jawa 350TS (638-0) 1988r. (sprzedana)
Aprilia Pegaso 650, 1993r.
FSO Truck DC 1.9D 1997r.
Gość

Post autor: Gość »

Franki pisze:Nie zrozum mnie źle tylko zastanów się nad tym logicznie. Sam jestem po części fanem tunignu (rasowania) raczej mechanicznego, ale są granice...
Rozumiem. Usprawniam silniki motocykli od paru lat i to wszystko. Tylko USPRAWNIENIA są najkorzystniejsze. Ale wracajac do tego artykułu chciałem raczej z czystej ciekawosci to zobaczyć. Powód jest prosty. nie posiadam Syreny. Pozdrawiam.
Gość

Post autor: Gość »

Kapitan Zbik pisze:
peikman pisze:
Kapitan Zbik pisze:Mam ten artykuł, w którym Sałek pisze, że można stosunkowo łatwo zwiększyć moc silnika S31 do własnie 90 - 100KM, niestety nie dotarłem do tego, jak to zrobić.
Sałek wielokrotnie o tym wspominał.

Wspomiał o tym, że się da czy wspominał jak to zrobić? Bo nie zrozumiałem :|
Sałek wspominał w swoich artykułach, że przerabiał juz te silniki. Ale niestety jego artykuł nie został wydany. Przerabiał też inne silnik np. od Wartburga. Niestety żadnych szczegółów nie podawał. Oczywiscie pisał wielokrotnie jak usprawnić moc silnika dwusuwoego co zawarł w dwóch pierwszych katalogach. Natomiast o usprawnieniu dokładnie tego silnika jest osobny artykuł ale nigdy prawdopodobnie nie ujrzał światła dziennego. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Kapitan Zbik
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 248
Rejestracja: 2005-01-21, 16:17
Lokalizacja: Głubczyce/Trzebnica
Kontakt:

Post autor: Kapitan Zbik »

A nie wiesz jaki jest adres e-mail pana Sałka :?: :)
FSM Syrena 105L, 1976r.
PZL Świdnik, M21W2 Kobuz 1983r.
Romet Ogar 200, Romet Pony 50M-2
Jawa 350TS (638-0) 1988r. (sprzedana)
Aprilia Pegaso 650, 1993r.
FSO Truck DC 1.9D 1997r.
Gość

Post autor: Gość »

Kapitan Zbik pisze:A nie wiesz jaki jest adres e-mail pana Sałka
Nie znam. Nie wiem czy posiada takowy.

Prubuje znaleść jego jakiekolwiek dane. Chciałbym załozyć strone zawierającą jego artykuły a było ich wiele. Nie wiem czy cos z tego wyjdzie. Miejmy nadzieje.
Taeda

Post autor: Taeda »

Nie wiem, czytałem wiele lat literaturę samochodową, zdawałem mechanikę na studiach (co prawda jako przedmiot dodatkowy)---ale takie coś TO PARANOJA KOMPLETNA.
Takie przeróbki dają najwyzej kilka procent mocy więcej i koniec.
Cudów nie ma !!!!
Oczywiście na 50 sekund można podnieść obroty i całość się rozleci--pamiętajmy o zależności : ilość oleju//obroty.
Zalecenia podane powyżej uzupełniłbym jeszcze jednym::: można dodać gaźnik dwugardzielowy od Wartburga.
I to wszystko...
( czy nie lepiej pójść na ksiuty i se pofikać niż wyżywać się na duperelach ?))).
peikman

Post autor: peikman »

Taeda pisze:ale takie coś TO PARANOJA KOMPLETNA.
Takie przeróbki dają najwyzej kilka procent mocy więcej i koniec.
Ale o czym my mówimy? Nikt z przedmówców nie widział tego artykułu na oczy i tak naprawde nie wiemy jak bardzo zmieniają się warunki pracy tego silnika. Jakie elementy ulegają korekcie a jakie wymianie.

Pan Sałek jest człowiekiem o wielkiej wiedzy i umiejętnosciach. Silnik Syreny przerobiony przez niego na taką moc pracował w motocyklu i jestem pewny, że jego życie było dłuższe niż 50 sekund czy jeden przejazd do okoła miasta. Nie wiadomo tak narawde czy silnik z taka mocą nadaje sie dalej do uzytkowania w samochodzie. Zaczekajmy z osądzaniem tego do czasu jak obejrzymy ten artykuł. Znalazłem adres pana Sałka i mysle, że niedługo będziemy mogli poznać prawde. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Wojt
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2042
Rejestracja: 2005-05-02, 12:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Wojt »

Być może jestem trochę do tyłu, ale proszę uświadomcie mnie kto to jest ten Sałek, bo pomimo, że w branży samochodowej trochę siedzę, to z takim nazwiskiem się nie spotkałem.
peikman

Post autor: peikman »

Witam. Sałek jest człowiekiem który zaczoł przerabiać silniki w latach 60tych moze 50tych. On zajmuje sie motocyklami. Ma swój warsztat w Zamościu. Nie jest już młodzieniaszkiem ale zna się na rzeczy. Jego artykuły ukazywały sie w Świecie Motocykli. Wyszły też dwa katalogi jego autorstwa pod nazwą "Naprawiamy i usprawniamy klasyczne motocykle".
W chwili obecnej jest jednym z najlepszych znawców (teoretycznie i praktycznie) mechaniki motocyklowej w Polsce. Pozdrawiam.
Jacek B.

Post autor: Jacek B. »

Macie adres warsztatu?
ODPOWIEDZ