Alarm temperatury silnika.

patenty, przeróbki, ulepszenia
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Alarm temperatury silnika.

Post autor: Gieroy »

Planuję zrobić sobie alarm temperatury silnika. Jak na foto - w głowicy zrobię mały otworek (gdzies pod cewkami zeby nie bylo widac) z gwintem 1/4 NPT na mosiężny korek z otworem w którym będzie siedział termistor. Podłączone to będzie do układu na płytce (z serii zrób to sam dla dzieci) który przez przekaźnik będzie uruchamiał syrene alarmową. Planuję coś głośnego ok 110 dB żeby nie dało się w środku wytrzymać. Temperaturę przy której będzie wskakiwała syrena można ustawić np: na 85C lub 90C. Już dwa razy przegrzał mi się motor i bardzo źle to się skończyło. Jakby trzeba, to ten sam układ może sterować dodatkowym elektrycznym wentylatorem doczepionym do chłodnicy.
Jakby ktoś miał coś podobnego albo jakieś uwagi czy pomysły to chętnie wysłucham.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4293
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

:D Stare ruski typu Uaz itd mialy w górnym basenie chłodnicy drugi czujnik.
Gdy temp. byla wrzaca zapalala sie kontrolka czerwona na desce.
A pomysł mi sie podoba.
motomania na luzie
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

pomysł ok, tylko syrenę daj cichszą, bo jak ci na skrzyżowaniu zawyje to kierownicę puścisz z wrażenia. :)
Zapodaj schemacik.
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Nie lepiej zamiast tego termistora, podłączyć się pod orginalny czujnik?
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Duzo lepiej. Jak wiesz jak i czym sie podlaczyc tak zeby dzialalo to napisz.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Sprawdź rezystancję termistora i czujnika w syrenie. Zobaczymy jakie są rozbieżności w rezystancji. A jak podłączyć? Myślę że wystarczy masa samochodu czyli + i przewód z czujnika.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Czujnik fabryczny to bimetal a termistor to termistor wiec tego sie nie porownuje.
marcin459 pisze:Myślę że ... przewód z czujnika.

To znaczy do czego go myslisz podlaczyc?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

Zapodaj schemat to zobaczymy co i jak da radę.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Tu jest schemat. Z drugiej strony patrzac, to uklad z drugim czujnikiem bedzie mial te zalete, ze alarm bedzie dzialal niezaleznie od fabrycznego termometru. Czy fabryczny bedzie sprawny czy nie to alarm odpali i spelni swoje zadanie. Wydaje sie to nawet lepsze.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

Gieroy pisze:Czujnik fabryczny to bimetal a termistor to termistor wiec tego sie nie porownuje.
Czujnik temperatury w Syrence jest rezystancyj ny. Bimetalowe działają bardziej jak to co chcesz zamontować, czyli skokowo "włącz, wyłącz" przy zadanej temperaturze.
Element pomiarowy z twojego układu jest natomiast półprzewodnikowy i ma przeciwną do Syrenowskiego charakterystykę, więc trudno byłoby to "ożenić" (trzeba by zrobić układ odwracający fazę i dopasowujący napięcia).
Mimo to wydaje mi się , że twoje podejście czyli odseparowanie się od oryginalnego czujnika jest "zdrowe" bo to jakby nie patrzeć układ bezpieczeństwa więc powinien być maksymalnie niezależny od innych awarii.
Tylko ta nowa dziura na głowicy jakoś mi nie podchodzi. :(
Mariusz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2197
Rejestracja: 2006-01-05, 19:10
Lokalizacja: Bielsko - Biała

Post autor: Mariusz »

zastanawia mnie czemu wymyślacie takie wynalazki, (pomysł pierwsza klasa) zamiast naprawić układ chłodzenia???
skoro masz takie problemy z temp to trzeba usunąć przyczyny, Syreny i Warszawy stały w kosmicznym korku w Wilnie i nikomu się nic nie gotowało chodz np. mój wskaźnik temp pokazywał 100stC
może chłodnica jest do bani???
może kup lepszy płyn

sam nie wiem


ale pomysl godny pochwały
SyrenaBielskoklub
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Mariusz pisze:Syreny i Warszawy stały w kosmicznym korku w Wilnie i nikomu się nic nie gotowało chodz np. mój wskaźnik temp pokazywał 100stC
Właśnie w tym problem. Mi też nic się nie gotowało, wskaźnik pokazywał jakieś 90-95stC tylko że zamiast sobie stać w Wilnie to ja jechałem po autostradzie jakieś 90km/g. I wtedy aluminiowe koszyki łożysk korbowych zaczynają wylatywać przez rure wydechową :/

[ Dodano: 2009-11-30, 22:28 ]
arturromarr pisze:Tylko ta nowa dziura na głowicy jakoś mi nie podchodzi.
Mi trochę też ona nie pasuje ale czujnik w głowicy daje najszybszą reakcję na zmiany temperatury. Możnaby go wsadzić gdzieś za termostatem pomiędzy rury gumowe ale to już nie to samo - będzie duże opóźnienie w stosunku do głowicy.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
PrzemekP
-#Junior
-#Junior
Posty: 125
Rejestracja: 2008-03-24, 10:22
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: PrzemekP »

Zrób to na normalnym włączniku wentylatora chłodnicy. W handlu jest tego w cholerę w cenie od 10zł i o różnych sposobach mocowania. Co fajniejsze mają dwa włączniki w jednej obudowie (dla sterowania dwoma wiatrakami), więc można zrobić sobie dwie diody dla np. 90 i 100oC. Pomysł z elektroniką to IMHO przerost formy nad treścią.
Pozdrawiam
www
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

PrzemekP pisze:Pomysł z elektroniką to IMHO przerost formy nad treścią.
kolega fajnie kombinuje z tym ukladem ale z powyzszym zdaniem sie zgadzam ;)

a ja no zamontowalem u siebie chlodnice ze 104 o wiekszej pojemnosci. przestala sie grzac. Jakos mi sie nie widzi zeby prz 90 stopniach silnik mial wypluwac lozyska.
Ostatnio zmieniony 2009-12-04, 09:33 przez marcys, łącznie zmieniany 1 raz.
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Awatar użytkownika
papieju
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 652
Rejestracja: 2005-03-30, 08:41
Lokalizacja: Włoszczowa
Kontakt:

Post autor: papieju »

Gieroy pisze:Planuję zrobić sobie alarm temperatury silnika
Układ chłodzenia sobie napraw/wyczyść. Zainwestuj w lepszy płyn. I będzie gitara
ODPOWIEDZ