Relacje z remontu SYRENA 105 1973

Relacje z przeprowadzonych remontów.
Awatar użytkownika
markuc4592
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 50
Rejestracja: 2014-05-02, 11:12
Lokalizacja: Sochaczew

Relacje z remontu SYRENA 105 1973

Post autor: markuc4592 »

Witam jestem nowy pisze pierwszy raz jestem nowym wlascicielem syrenki 105 73 r przejsciowka 104/105 remont zaczenty rozebrana do pierwszej srobki i zaczynamy :piwo: rama (wyspawane wasy) i wszystkie elementy ramy itd wypiaskowane i pomalowane i uzbrajanie nowe hamulce okladziny swoznie dolne to podstawa na gieldzie od dziadka po 20 zl za szt okazja :lol: resor tyl wychabrowany smar grafitowy przekladki od malucha i resor nowka sztuka amorki lada niva 50zl za dwa tylko 1cm krótsze zredukowane podkladkami :D tylko problem bo przyslali mi w kolorze żóltym no i obciach zalozyc do klasyka wiec przemalowalem na org czarny, nowy walek pedalow z tulejkami bo duzy luz juz byl fegi także wypiaskowane pomalowane w orginalny kolorek, nowe gumotuleje wachaczy resorow koncowki drazkow wytarte miseczki powymienane kolumna skasowany luz zalana nowym olejem orginalny hipol problem byl z drazkami reakcyjnymi kapletna rdza na gwintach wiec narzynka 11nie typowa skok na 1 ale udalo sie kupic przegwintowane i mozna teraz smialo ustawic :D no jescze duzo by pisac postaram sie wstawic jakies foty na jakim etapie jestem mam nadzieje e ktos przeczyta i cos napisze moze podpowie moze ja podpowiem doradze a teraz spac rano do pracy pozdro dla wszystkich
Ostatnio zmieniony 2015-02-25, 21:21 przez markuc4592, łącznie zmieniany 1 raz.
Mariusz
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4292
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Daj fotki. Wszyscy są ciekawi Twojej sarny :ok3
motomania na luzie
Awatar użytkownika
motonita
Moderator
Moderator
Posty: 7472
Rejestracja: 2006-12-26, 08:53
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Post autor: motonita »

witamy na forum,

czekamy na fotki a ja czekam na numer ramy syrenki na PW
Twoj symbol WSK twój bak słodko zaokrąglony...

Dewiacji posiadania nie da się wyleczyć

mój mail:
motonita@syrena.biz
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Re: Relacje z remontu

Post autor: Mikrusiarz »

markuc4592 pisze:zalana nowym olejem orginalny hipol
No ciekawe....nie widziałem w handlu chyba z >20 lat takiego oleju.
Oznaczenie tego epokowego oleju to Hipol 15.
Współczesne Hipol, Hipol 15 F, Hipol 15 MF to inne oleje wiele z nich posiada dodatki które są szkodliwe dla mosiądzu (przynajmniej tak deklaruje producent).
Najbardziej zbliżony z wymienionych powyżej do oryginału jest 15 MF (GL3) jednak wg mnie najoptymalniejszy będzie Lux 10.
Ostatnio zmieniony 2014-07-03, 20:09 przez Mikrusiarz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

kolego Mikrusiarz, a jaki olej lejecie ?? w takim razie
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Ja leję LUX 10.
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

ale lux to sie nadaje do skrzyni od wsk gdzie jest mokre sprzegło, do syreny za rzadki zdecydowanie
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Oczywiście masz rację, źle się wyraziłem dla Syreny najoptymalniejszy będzie np. Hipol 15 MF (GL3) SAE 80W/90 przy lepkości około ~14 mm2/S dla 100 st C natomiast Lux 10 używam do skrzyni w Mikrusie ma nieco mniejszą lepkość 10 mm2/s, jest klasy SAE30 za to odporny na wyższe temperatury. Oleje SAE 80W/90 dość mocno pieniły się przy temperaturze jaka panuje w Mikrusie.
Awatar użytkownika
Marek.K.
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 3989
Rejestracja: 2010-12-19, 17:41
Lokalizacja: Winda

Post autor: Marek.K. »

hipol zwykły gl4 jest stosowana do autosanów i jest to gl4 jak dobrze pamiętam :)
Gaz gaz gaz , wciskam do dechy gaz ,
Gaz gaz gaz , słychać syreny wrzask .


"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
Awatar użytkownika
KIEROWCA
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4555
Rejestracja: 2005-02-24, 23:43
Lokalizacja: PRL
Kontakt:

Post autor: KIEROWCA »

Ależ Obywatele -----była już o tym mowa na Forum!!!
Oryginalny stary Hipol 15 był tak gęsty, że trzeba było "wykręcać" miękką plastikową butelkę a zimą dojeżdżać rano do pierwszego skrzyżowania na jedynce.
Dzisiejszy Hipol GL4/GL5 leje się jak woda i jest przeznaczony głównie do skrzyń fiatowskich. [Kolega z pracy używa na dolewki DO SILNIKA w swoim Golfie 3 bo jest tani, czego osobiście nie polecam] :devil3

Temat był swego czasu poruszany jak się nie mylę w topicu koleżanki "Kemi". Zamiast Hipolu warto stosować Elfa GL4 80/90 który też jest rzadki ale nadrabia właściwościami.
Na przełomie 2002/03 roku kiedy kupowałem 104 do nauki jazdy nie było jeszcze Forum i nie miałem skąd czerpać tego typu wiedzy. Do hałasującej skrzyni robiło się dolewki ze zwykłego Hipolu rozbełtanego ze smarem łożyskowym ŁT-4 i też dawało radę :ok3

Pozdrawiam
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <=== :dresiarz
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

KIEROWCA pisze:Ależ Obywatele -----była już o tym mowa na Forum!!!
Oryginalny stary Hipol 15 był tak gęsty, że trzeba było "wykręcać" miękką plastikową butelkę a zimą dojeżdżać rano do pierwszego skrzyżowania na jedynce.
Dzisiejszy Hipol GL4/GL5 leje się jak woda i jest przeznaczony głównie do skrzyń fiatowskich. Pozdrawiam
Zauważ, że obecne Hipole mają podział i się różnią .

Hipol 15 MF o najniższej klasie (dostępnej) GL3
Im wyższa klasa tym więcej dodatków .
Można znaleźć w specyfikacjach GL5 informację, że powoduje erozję synchronizatorów.
Hipol 15 F jest już klasy GL5.
Hipol bez dodatkowych oznaczeń jest klasy GL4 czyli taki pośredni między 15 MF a 15 F.

Tutaj trochę wiedzy z jakiejś stronki...

Klasyfikacje API:

GL-1 – oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających. Mogą zawierać jednak środki przeciwkorozyjne i przeciwutleniające. Stosowane w przekładniach ślimakowych, stożkowych w lekkich warunkach pracy. Zazwyczaj mogą być zastępowane zwykłym olejem silnikowym.

GL-2 – oleje z dodatkami przeciwkorozyjnymi, przeciwutleniającymi i zapobiegającymi pienieniu, do pracy w nieco cięższych warunkach niż ma to miejsce w przypadku olejów klasy GL-1.

GL-3 – oleje z takimi samymi dodatkami jak GL-2, ale zawierające jeszcze dodatki typu EP, które poprawiają właściwości smarne, odporność na naciski, zatarcie, zużycie. Stosowane w umiarkowanych warunkach obciążeń i prędkości w przekładniach walcowych oraz stożkowych, np. w przekładniach tylnego mostu starszych konstrukcji.

GL-4 – oleje z większą ilością dodatków uszlachetniających i typu EP. Stosowane w przekładniach hipoidalnych, pracujące przy zmiennych warunkach, dużym momencie obrotowym i małej prędkości, bądź odwrotnie. Zalecane do niektórych przekładni zmiany biegów.

GL-5 – oleje wysokiej jakości o bardzo dobrych właściwościach smarnych. Zawierają ok. dwukrotnie więcej dodatków uszlachetniających w porównaniu z olejami klasy GL-4. Stosowane w przekładniach hipoidalnych pracujących pod dużym obciążeniem. Używane np. w przekładniach głównych mostów napędowych.
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Ja zalałem olejem silnikowym 20W60 - gęsty jak smoła. Nie ma dodatków EP. Skrzynia i synchronizatory chodzą jak malina.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Gieroy pisze:Ja zalałem olejem silnikowym 20W60 - gęsty jak smoła. Nie ma dodatków EP. Skrzynia i synchronizatory chodzą jak malina.


Niezły wybór. Warto potestować.
Może wart uwagi ten olej silnikowy (duża lepkość 24 CSt)-oczywiście na lato.

jednostki....mm2/second = cSt

Millers Oils CSS 20W60

Gęstość przy 15°C 0,888

Lepkość kinematyczna przy 100°C 24.0 cST

Lepkość kinematyczna przy 40°C 170 cST

Indeks lepkości 155

Temperatura krzepnięcia -23°C

Temperatura zapłonu 210°C

Lepkość na zimno przy – 25°C 9,500 cP
Awatar użytkownika
Lesiu
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2616
Rejestracja: 2010-01-10, 15:23
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Lesiu »

No w koncu cos nowego. Obecie uzywam oleju przekładniowego Elf ale mozna pomyslec nad Wasza propozycja.
Mikrusiarz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1049
Rejestracja: 2008-05-19, 22:00
Lokalizacja: RP

Post autor: Mikrusiarz »

Mam ten olej, prowadzę badania.
Na początek zmierzyłem gęstość kubkiem Forda i tak:
Przy temp. 26 st C

Hipol MF czas 1 min 11 sek
20 W60 czas 1min 2 sek

W nastepnym etapie podgrzeję do temp 40 st C czyli temperatura w której podają specyfikację lepkości.

Na razie wychodzi, że Gieroy się mylił :/ jeśli chodzi o gęstość, na pewno nie jest gęsty jak "smoła" zobaczymy dalej.....
Pomiar kubkiem Forda daje też pogląd na lepkość.
Wg specyfikacji Hipol MF ma gęstość 0,880 g/cm3 natomiast 20 W60 0,888 g/cm3

Poniżej metoda pomiaru lepkości z jakiejś mądrej publikacji.
Wiskozymetry bąbelkowe
Metoda bezpośredniego pomiaru czasu określa czas jaki jest potrzebny jest pęcherzykowi powietrza na przemierzenie znanej odległości w rurce wypełnionej badaną cieczą. Czas ten może być potem przeliczony na jednostkę lepkości, w tym przypadku stokes.



Może by temat olejów admin przeniósł do oddzielnego tematu.
ODPOWIEDZ