Dozownik oleju

patenty, przeróbki, ulepszenia
Awatar użytkownika
leniuk
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 80
Rejestracja: 2009-02-28, 11:01
Lokalizacja: wroclaw

Post autor: leniuk »

A co z systemami mieszania oleju montowanymi w chińskich skuterach-wiek ktoś jak one pracują? Pytam bo stosunkowo łatwo je nabyć na allegro.
Awatar użytkownika
Sikor
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2005-10-12, 11:37
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: Sikor »

papieju pisze:Saab zdaje się miał problemy przez to ze smarowaniem w bardzo niskich temperaturach.
Zdaje się nie miał, bo miał sprzęgło wiskotyczne na wałku aparatu zapłonowego, które uniemozliwiało odapalenie samochodu w zbyt niskiej temperaturze bez uprzedniego rozgrzania silnika.
Trzy cylindry, dwa takty, jeden samochód!
Dwa suwy w miniaturzef
Awatar użytkownika
papieju
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 652
Rejestracja: 2005-03-30, 08:41
Lokalizacja: Włoszczowa
Kontakt:

Post autor: papieju »

Jesteś pewny że od zawsze, a nie dopiero po jakimś czasie jako efekt problemów ze smarowaniem? Bo oglądałem ostatnio jakiś program o starych saabach i kolo wypowiadał się właśnie w tę bańkę

[ Dodano: 2009-10-15, 00:24 ]
Sikor pisze:które uniemozliwiało odapalenie samochodu w zbyt niskiej temperaturze bez uprzedniego rozgrzania silnika.
Aha - możesz rozwinąć? Jak rozgrzać silnik którego nie można odpalić? Ognisko? Czy wtyk na grzałkę w chłodnicy? Czy Saab poniżej - iluś tam po prostu nie jeździł?
Awatar użytkownika
PrzemekP
-#Junior
-#Junior
Posty: 125
Rejestracja: 2008-03-24, 10:22
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: PrzemekP »

leniuk pisze:A co z systemami mieszania oleju montowanymi w chińskich skuterach-wiek ktoś jak one pracują? Pytam bo stosunkowo łatwo je nabyć na allegro.
Jak w chińczykach to nie wiem, ale w japończyku z lat '80 miałem kalibrowaną dyszę i olej ściągało sobie podciśnienie wywoływane suwem tłoka.
Pozdrawiam
www
Awatar użytkownika
Sikor
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2005-10-12, 11:37
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: Sikor »

papieju pisze:Czy wtyk na grzałkę w chłodnicy? Czy Saab poniżej - iluś tam po prostu nie jeździł?
Grzałka w chłodnicę - bardzo popularne w Szwecji, ogrzewanie postojowe połączone z układem chłodzenia, czy chociażby zalanie chłodnicy wrzątkiem...
Trzy cylindry, dwa takty, jeden samochód!
Dwa suwy w miniaturzef
Awatar użytkownika
papieju
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 652
Rejestracja: 2005-03-30, 08:41
Lokalizacja: Włoszczowa
Kontakt:

Post autor: papieju »

Sikor pisze:czy chociażby zalanie chłodnicy wrzątkiem...
No że Szwed z samego ranka leci z garem wrzątku do garażu/pod dom to jakoś wierzyć mi się nie chce :D
Awatar użytkownika
leniuk
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 80
Rejestracja: 2009-02-28, 11:01
Lokalizacja: wroclaw

Post autor: leniuk »

Orientuje się ktoś jak powinny się zmieniać proporcje oleju do benzyny w zależności od obciążenia silnika? np. dla królowej.
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4293
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

papieju pisze:
Sikor pisze:czy chociażby zalanie chłodnicy wrzątkiem...
No że Szwed z samego ranka leci z garem wrzątku do garażu/pod dom to jakoś wierzyć mi się nie chce :D
Volvo p444 1960 miało grzałkę w bloku silnika. podłanczałem przedłuzacz i mialem temat z głowy.
widziałem tez taki patent w Volvie 240 DL 1977.
motomania na luzie
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

W starszych typach Mercedesów też jest grzałka w bloku. Nawet ciekawy patent :D
Awatar użytkownika
jacekg6
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 310
Rejestracja: 2007-04-03, 16:23
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: jacekg6 »

leniuk pisze:Orientuje się ktoś jak powinny się zmieniać proporcje oleju do benzyny w zależności od obciążenia silnika? np. dla królowej.
To proste. Ten stosunek podawany przez producenta (1:30) jest dobrany do najciezszych warunkow pracy (do maksymalnego obciazenia) zeby nie dopuscic do zniszczenia silnika. W kazdych innych warunkach oleju jest za duzo.

Czytalem swego czasu ze w NRD robiono badania na MZtkach i przy normalnej, spokojnej jezdzie wystarczalo 1:100. Wystarczalo to nie znaczy ze sie nie zacieral tylko ze nie bylo objawow szybszego zuzycia. Dlatego wszystkie dozowniki oleju do dwusuwow maja mechaniczne polaczenie z przepustnica (pedalem gazu). Kat otwarcia przepustnicy najlepiej obrazuje obciazenie silnika - najlepiej to znaczy wystarczajaco dobrze.
Najprostsze rozwiazania podawaly olej przez rozpylacz do kolektora ssacego. Saab skonstruowal caly uklad smarowania z kanalikami w bloku.

Najprosciej mozna by zaadoptowac dozownik z DKW 3=6 na przyklad i odpowiednio dostroic jego wydatek czyli maksymalny wydatek przy maks. otwartej przepustnicy i minimalny przy przepustnicy opierajacej sie o srube reg. wolnych obrotow.
Naped od podwojnego kola pasowego napedu wentylatora, zbiorniczek oleju na pompie, pompa nad kolektorem wydechowym.
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

marcin459 pisze:W starszych typach Mercedesów też jest grzałka w bloku
w cholere grzalek uniwersalnych jest do kupienia na allegro.
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Awatar użytkownika
leniuk
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 80
Rejestracja: 2009-02-28, 11:01
Lokalizacja: wroclaw

Post autor: leniuk »

dostanie części z dkw? raczej nieosiągalne. ma ktoś manual od tego silnika dkw z dozownikiem?
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

marcys pisze:marcin459 napisał/a:
W starszych typach Mercedesów też jest grzałka w bloku


w cholere grzalek uniwersalnych jest do kupienia na allegro.

Może i są uniwersalne ale w każdym samochodzie tego nie zamontujesz.
Awatar użytkownika
jacekg6
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 310
Rejestracja: 2007-04-03, 16:23
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: jacekg6 »

Hmm, a ja myslalem ze to temat o dozownikach oleju.
No coz - przepraszam :???:

[ Dodano: 2010-01-11, 04:51 ]
leniuk pisze:dostanie części z dkw? raczej nieosiągalne. ma ktoś manual od tego silnika dkw z dozownikiem?
Mysle ze nie jest to problem. DKW z silnikami dwusuwowymi produkowano w zachodnich Niemczech rowniez po wojnie do lat 60-tych wiec tam raczej problemu bym sie nie spodziewal. Inna sprawa to cena.
Sa tez dozowniki od motocykli np. od Jawy 350 lecz tu raczej bedzie za maly wydatek no i problem z napedem.

Zreszta zwroc uwage na DKW kolekcjonerskie dzisiaj, spora czesc ma zdjete paski napedu dozownika a wlasciciele mieszaja olej z paliwem z obawy przed zatarciem silnika na skutek zapchania dyszy lub jakiejs awarii dozownika.
Awatar użytkownika
Franki
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 798
Rejestracja: 2005-01-21, 22:08
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: Franki »

Koledzy temat grzałek do silników wygląda tak, że znaczna większość obecnie produkowanych silników (o ile nie wszystkie już) mają w bloku przewidziany otwór do zamontowania takiej grzałki na 230V. Ogólnie grzałek jest kilka typów, natomiast cały wielki katalog do jakiego samochodu, z jakiego roku i z jakim silnikiem jaka grzałka, a nawet jak nie ma tego w katalogu, to są grzałki przepływowe, gdzie po prostu tnie się przewód układu chłodzenia i wpina taką grzałkę. Wiem bo u mnie w pracy handlujemy takimi grzałkami, właśnie szwedzkiej firmy Calix... ale to na tyle reklamy :P
W temacie dozownika, też nad tym się zastanawiam od jakiegoś czasu, bo strasznie ułatwiałoby to życie... robiłem pomiary pewnego dozownika od jakiegoś skutera, gdzieś mam całą tabelę wyników. Napędem była wiertarka dwubiegowa, a pomiary sprowadzały się do zmierzenia ilości przepompowanego oleju w określonym czasie oraz czas przepompowania określonej ilości oleju, takie same serie pomiarów dla obu biegów wiertarki. Nie pamiętam w tej chwili dokładnie jakie obroty na poszczególnych biegach, ale zdaje się na 2 wiertarka ma 2750 albo coś takiego, czyli przyjęcie dozowania przy takich obrotach chyba byłoby optymalne, jako ze są to okolice maksymalnego momentu silnika S-31 (o ile nie dokładnie tyle, bo nie pamiętam). Teraz jeśli dozownik czyli pompka oleju będzie napędzana określonym przełożeniem od wału silnika, to można przyjąć że ilość oleju będzie się zmieniała liniowo ze wzrostem obrotów, jednak prosta przepływu oleju będzie się różniła kątem nachylenia względem prostej wykreślającej obroty, a różnicę tą określi nam właśnie samo przełożenie napędu. Jeśli dajmy na to przełożenie będzie 2:1 (silnik:dozownik) a linie przecinać się będą przy założonych 2750 obr/min to poniżej tych obrotów wydatek dozownika będzie spadał 2x szybciej niż obroty, a powyżej rósł 2x szybciej niż obroty. To najprostsze rozwiązanie, oczywiście stosując dozownik który ma jeszcze regulację od położenia przepustnicy sprawa się nieco bardziej komplikuje, no ale od czegoś trzeba zacząć, a potem i tak czeka żmudne strojenie tego. Aha oczywiście to przełożenie 2:1 to tylko przykład, nie wiem czy byłoby akurat odpowiednie, czy lepiej byłoby 1,5:1 albo może 3:1
bende-niebende-bende-bende-niebende-bende
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
ODPOWIEDZ