Remont Syreny 105, by PONY007 nowe zdjęcia!

Relacje z przeprowadzonych remontów.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Dzięki! O 23(muszę się jeszcze pouczyć...) napisze o silniku, o tym na co zwrócić uwagę przy remoncie, jak sprawdzać części i parę innych porad!

[ Dodano: 2008-10-09, 23:48 ]
[ Dodano: 2008-10-09, 23:43 ]
ObrazekObrazek

Ok, zacznijmy od rozebrania silnika:) Myślę, ze najprostszym sposobem sprawdzenia w jakiej jest on kondycji jest ściągniecie głowicy...rzecz naprawdę banalna. Czego możemy się dowiedzieć po ściągnięciu głowicy? Zacznijmy od tego, że po oczyszczeniu "denek?" tłoków dowiemy się czy silnik był już robiony czy nie, czy czasem nie mamy trupa po 4szlifie z którego już mało da się zrobić. Następną rzeczą jaka możemy sprawdzić jest tzw. próg na cylindrach- określa jego zużycie. Oglądamy tez gładzie cylindrów, czy nie maja rys, nie są skorodowane itp. Obejrzyjmy tez kanały wodne, czy nie są gdzieś popękane, nadmiernie skorodowane.
ObrazekObrazek
Patrząc na głowice możemy się dowiedzieć co się działo wcześniej z silnikiem- wypalona komora, ślady uderzeń np. pękniętego pierścienia. Jest to najprostsza czynność która coś już nam mówi o silniku. Po wykonaniu tych czynności przechodzimy do rozebrania silnika na czynniki pierwsze, odkręcamy 6 śrub mocujących docisk sprzęgła, odwracamy go, używając ogromnej przedłużki i klucza nasadowego odkręcamy kolo zamachowe. Jednak przed ta czynnością warto sprawdzić jego stan- o ile to możliwe- pokręcić silnikiem i zobaczyć czy nie ma bicia- objawia się to także zużyciem zębów. Odkręcamy śruby pokrywy dolnej, w dwóch skrajnych rogach znajdują się tulejki które ustalają blok z pokrywa, należy je wybić. Delikatnie pokajać młotkiem luzujemy pokrywę i staramy się ciągnąc ja do góry. Powinna odejść. Nie należy "rozcinać" pokryw jakimiś śrubokrętami, dłutami. Po zdjęciu pokrywy łapiemy wal korbowy dwoma rekami - wazy ze 20kg- i staramy się wyciągnąć go z bloku. Powinniśmy uzyskać coś mniej więcej takiego:
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

Teraz możemy ocenić wał- dokładnie sprawdzamy każdy korbowód po kolei, czy luzu nie ma (i w główce i -gorzej- w stopie korbowodu), sprawdzamy łożyska.

A teraz o moim silniku:) 40,000km przejechane- jak się okazało prawdziwy przebieg. Pęknięta uszczelka pod głowicą spowodowała korozje walu korbowego pod trzecim cylindrem, silnik się nie obracał. Zapieczone pierścienie na tym samym cylindrze...
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Na zdjęciu mój brat żartuje sobie i pokazuje, ze wal ok:D
ObrazekObrazek
Tutaj widać spory próg- ale u mnie akurat spoko, silnik na nominalnych tłokach. Ogólnie bez paniki, blok jest dobry:)
ObrazekObrazek

W następnym poście, remont. Może bardziej dokładny opis- dzisiaj nie miałem czasu, dlatego taki skrót, POZDRAWIAM.

[ Dodano: 2008-10-10, 19:56 ]

[ Dodano: 2008-10-11, 16:34 ]
żadnych pytań? kurde, napisałbym coś jakbyście odpisali:)
Awatar użytkownika
c-mark
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 209
Rejestracja: 2008-09-26, 20:48
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: c-mark »

Witam!
Czy może masz zdjęcie swojej syrenki przed remontem?

Chciał bym kupić syrenkę do remontu, może zna ktoś osobę chcącą sprzedać?

Pozdrawiam :ok3
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Pewnie, że tak, zdjęcia będą wieczorem:)
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1845
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Czy będziesz robił szlif? Czy remontujesz wał czy nowy?
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

I wieczorem dam też remont:) już jest skończony.

[ Dodano: 2008-10-12, 18:24 ]
Foty z dnia zakupu i oględzin.

ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Tutaj widać, że nadała by się na festiwal nitów i korozji:D kierunkowskaz z pudelka po śmietance:D
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

[ Dodano: 2008-10-12, 21:36 ]
Czas na remont silnika. Opisze tak jak ja to robiłem- chyba w niezbyt szczęśliwej kolejności:). Po tym jak rozebrałem silnik i zbadałem wszystkie jego elementy postanowiłem ze zwykły blok tak trochę dryntwo wygląda i że muszę go pomalować. Tylko, że jak pomaluje tak jak jest to mi zejdzie po dniu. Postanowiłem przygotować cała powierzchnie do nałożenia farby wiec blok zaniosłem do piaskowania, po tym zabiegu powierzchnia była doskonale chropowata. Zgodnie z zaleceniem nałożyłem 4 warstwy farby żaroodpornej, a następnie blok wygrzałem opalarka- mimo, ze to już było na wyrost. W kanałach wodnych znajdowało się sporo syfu i piachu z piaskowana, płukałem go bardzo wiele razy po czym natychmiast suszyłem, odrdzewiałem fosolem, a kanały przelotowe czyściłem szmatka na druciku aż stały się sterylne- cholernie głupia robota. Mam już fajnie wyglądający blok, przyszedł czas na to żeby go przeszlifować na pierwszy szlif. Panowie w zakładzie nie powiem popisali się, przy mnie z półki wyciągnęli serwisówkę syreny i dobrali luzy zgodnie z zaleceniem...nie powiem, gały mi wyszły z orbit. Jak napisałem tłoki mam N1. Wał udało mi się kupić po regeneracji w starym zakładzie- taki który widocznie leżał zapakowany parę lat i smar zgęstniał(na łożyskach głównych). Po paru zabiegach był jak nowy, nie ma żadnych luzów, tulejki zielone, sworznie i tłoki też- wtajemniczeni widza o co chodzi. Razem z kolega Pawłem wsadziliśmy wał z tłokami do bloku( on dźwigał a ja zaciskałem pierścienie- nie powiem nerwowa chwila:)dzięki Paweł! W tym miejscu powinienem dodać ze zapomniałem przesmarować pierścieni uszczelniających wał dzięki czemu przy próbie odpalenia zatarły się i trzeba było silnik znowu rozkładać:) ale uczę się wiec chyba mi wybaczycie co?(wyjecie silnika, naprawa i ponowny montaż zajęły mi 3h). Pokrywę pozamykałem na czarny silikon K2. Silnik składałem na takiej korkowej tablicy- jak kręciłem walem to tak ją zasysało ze moglem ją podnieść:) obrazu wiedziałem ze będzie dobrze. Następnie uszczelka i głowica. W głowicy wypolerowałem denka i delikatnie ją splanowałem. Wszystko na nowych śrubach z podkładeczkami żeby było pro. Koło zamachowe na śruby ursusa- cecha 14. coś tam:) mocne. Części aluminiowe czyszczone szczota mosiężną, polecam.

Parę fot.
blok po malowaniu
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
uszczelka
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
wał
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
tłoki
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
głowica
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
gaźniol, ale o tym później
ObrazekObrazek
trochę montażu
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

i stan na który czekałem:

ObrazekObrazek

Śliczny prawda?

Powinienem uzupełnic relacja z wkladania i mycia skrzyni, ale to pozniej, dawkuje emocje:D

W ramie(zajawka):
ObrazekObrazek
Awatar użytkownika
c-mark
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 209
Rejestracja: 2008-09-26, 20:48
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: c-mark »

gdzie można kupić nowe tłoki i pierścienie? czy tylko na alegro?
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Dwa komplety 1szlif dostałem z wałem, 2szlif kupiłem na alledrogo, 4szlif dostałem od dziadka z piwnica pełna części za parę groszy- były mu zbędne.
Ostatnio zmieniony 2008-10-12, 22:12 przez PONY007, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mateusz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2377
Rejestracja: 2005-11-21, 10:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mateusz »

Złożyłeś silnik na sucho?
syrena to nie samochód.
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

no co...nie posmarowałem tylko tych pierścieni(nie w cylindrach) mała pomyłka która nie miała jakiś opłakanych skutków:) tylko 2 godziny żałoby...:D ale zabrałem się do roboty bo sobie przypomniałem, rozebrałem, naprawiłem i lata:)
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
c-mark
młody syreniarz
młody syreniarz
Posty: 209
Rejestracja: 2008-09-26, 20:48
Lokalizacja: Włocławek
Kontakt:

Post autor: c-mark »

kiedy zamierzasz wyjechać na pierwszą jazdę po ulicy?
czy będą żółte tablice?
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

ok specjalisto, aaa wykontowales tloki bo to szalenie wazna rzecz w takich silnikach a wiekszosc tego nie robi, a ty tez nic na ten temat nie piszesz, jak nie ,,to radze zrobic, bo mozna zatrzec silnik , pokrywy skrzyni korbowej nie robi sie na silikon bo bedzie ci zatykal przez najblizszy miesiac jezdzenia swiece, to sie robi na farbe olejna i szafa gra, co do pierscieni dlawicy to dodam jeszcze ze jak nie maja na pow rowkow tylko sa rowno wyszlifowane to sa do wymiany, pirscienie dlawiecy sie nie obracja tylko stoja w miejscu!!!!
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Nie czuję się specem. "Kontuje" to się korbowody i gniazda zaworowe, no cóż, może mi zawalać świece przez jakiś czas. Zobaczymy jak będzie, Pierścienie muszą być ustawione zamkami na przeciw siebie. Żeby się nie ruszały w samych tych rowkach to należy je przesmarować- zatrzymały się właśnie w miejscu łączenia bloku z pokrywa. Jedyne co zrobiłem z tłokami to zważyłem je i zeszlifowałem jeden żeby pasował do dwóch pozostałych- moim zdaniem i tak na wyrost. Silniki były dosyć niechlujnie wykonane i nie są spasowane jak w F1, chyba każdy wie jak to jest w syrenie, a szczególnie w ostatnich latach produkcji. Widzę po prostu, ze chcesz mi dogadać:) nie uważam się za jakiegoś znawce ale raczej wiem co robię, w przeciwnym wypadku bym tego nie robił. Jeśli robię źle ok, każdy tutaj może wyrazić swoja opinie, po to jest forum przecież. I każdy może tez napisać swojego posta i pokazać jak on to robi. Syrena była wyrejestrowana w 1994roku i mimo ze można ja zarejestrować normalnie to jeśli uda mi się zarobić i zaoszczędzić trochę pieniędzy to postaram się zarejestrować ją na żółte blachy. Koniec remontu jest planowany na koniec przyszłych wakacji, a ponieważ syrenę robię tylko we wakacje prace narazie ustały. W Kaliszu robię motorowery(żak i rys). Będzie jeszcze parę fotorelacji bo nie przedstawiłem przecież jeszcze wszystkiego co dotychczas zrobiłem. Dziękuje i pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Tocz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 347
Rejestracja: 2007-01-02, 23:21
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tocz »

kolego - dobra robota, masz chęci i dzielisz się z innymi swoimi doświadczeniami. to cenię najbardziej. dobra robota, nie poddawaj się i czekam na resztę rad. myślę że większość twierdzi tak samo. ale niech się sami wypowiedzą. pozdrawiam :ok3
105B
Awatar użytkownika
Jack
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 871
Rejestracja: 2005-07-02, 21:03
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jack »

masz racje przejezyczylem sie chodzilo mi o kontowanie korbowodów, nie mam zamiarow nikomu tu doowalac na tym forum, sam robilem to samo co ty 3 lata temu i tez w wakacje wiec wiem jak jest, o kontowaniu nic nie pisales wiec sie zapytalem , zwlaszcza ze robisz to jako instruktarz dla innych co moga nie wiedziec , ps o pierscieniach wiem o tych 180, ja tylko dodalem to czego nie ma w glince a brakuje, do remontu nie mam zasterzezen, jest profesjonalnie
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Spoko:) Dzięki za pochlebne opinie. Jack, to co mówisz(korbowody) jest faktycznie istotne i nie zamierzam tego negować. Po prostu brak mi do tego warunków, myślę że ktoś może się w to bawić jak ma rozebrany wał i korbowody luzem. Bywają korbowody, które aż błagają żeby je zrobić, u mnie było po prostu do zaakceptowania:).Pozdrawiam.


Całkiem niezły stan wyjściowy co? kompletna i to mi się podobało- nie musiałem tak dużo szukać.
ODPOWIEDZ