Elektroniczny zapłon - jazdy próbne

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1784
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Elektroniczny zapłon - jazdy próbne

Post autor: Gieroy »

Jakiś rok temu temat elektronicznego zapłonu był tu gorąco maglowany i ja zachęciłem się żeby coś takiego spróbować. Wybrałem układ najłatwiejszy (i wg. mnie najpraktyczniejszy) to znaczy fabryczny mechaniczny przerywacz, moduł GL200 i elektroniczna cewka 4226. Zainstalowałem to na początku na jeden tylko cylinder żeby zobaczyć co się będzie działo. Zmieniłem szczelinę na świecy na 0.9 mm. Dziś dopiero odbyłem jazdę próbną i muszę przyznać że jestem w szoku :zdziwko Czuje się wyraźną poprawę w mocy, samochód chodzi żwawiej na wszystkich obrotach. Zmierzyłem mu też prędkość maksymalną i zyskał jakieś dodatkowe 5 km/godz. Jak to oszacowałem ile to może być koni to mi wyszło jakieś dodatkowe 6 KM. To jest tak dużo że aż trudno uwierzyć że to prawda.
I to wszystko tylko z jednego gara. Aż się boję przerobić dwa pozostałe na elektronikę – bo będzie mi palił asfalt :grinser
Szkoda tylko że zima blisko. Zainstalować wszystko zdążę ale chyba na jazdy testowe już nie będzie okazji. Trzeba będzie czekać do wiosny. :(
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Sikor
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1583
Rejestracja: 2005-10-12, 11:37
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: Sikor »

Sorry ale nie wierzę. Jak obliczyłeś moc? Te 5 kmh jak sprawdziłeś? Licznikowo czy GPS czy radar? Jak był przeprowadzany pomiar przed i po? Jeśli z trzech garów miałoby wyjść cca 18 KM, to zmiana samego tylko zapłonu oznaczałby wzrost mocy o 45% co jest najzwyczajniej w świecie niemożliwe...
Trzy cylindry, dwa takty, jeden samochód!
Dwa suwy w miniaturzef
Awatar użytkownika
Tocz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 347
Rejestracja: 2007-01-02, 23:21
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tocz »

i to właśnie powinno się wychwalać, chłop się zawziął i zrobił. ciekawe jak będzie chodził na wszystkich garach. z mocą faktycznie może źle obliczyłes, ale sprawność układu na pewno wzrosła z ta te pozytywne odczucia. na pewno tu też są ukryte rezerwy mocy. zuch chłopak :ok3

[ Dodano: 2007-11-05, 01:01 ]
a właśnie, jak sprawdziłeś tą prędkość? jestem ciekaw jak kolega Sikor.

[ Dodano: 2007-11-05, 01:05 ]
i jeszcze jedno. jaki wyszedł mniej więcej koszt takiego układu na ten jeden cylinder?
105B
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1784
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Sikor pisze:Sorry ale nie wierzę
Ja się nie upieram że to jest na bank 6KM czy 5 km/godz więcej.
Dopiero raz się przejechałem i odczucia były bardzo pozytywne! :D
Nie mam hamowni żeby zdjąć charakterystykę motoru przed i po zmianie. Jedynym domowym sposobem na sprawdzenie zmiany mocy jest zmierzyć prędkość max. Starałem się być dokładny – na tej samej drodze, przy takiej samej pogodzie, wiatru chyba nie było. Do tej pory maksymalnie szła tylko 110km/godz. Teraz sprawdziłem i leciała 115. Tyle było na liczniku. GPSu czy radaru nie mam.
Ten szacunek KM to ze wzoru na moc silnika.
Jest taki wzór P=(współczynnik aerodynamiczny)V^3+(opór toczenia).
Ważne jest że prędkość jest tu w trzeciej potędze. Inne rzeczy są takie same przed i po zmianie. Wzrost ze 110 na 115 to 4,5% wzrostu. Zakładając że moc przed zmianą była 40 KM to po zmianie musi być większa o 1,045^3 czyli o 14% czyli 5.6KM.
Ja sam myślę że to trochę za dużo. Jak pogoda pozwoli trzeba będzie się jeszcze kilka razy przejechać i sprawdzić. Ale pierwszy test wyszedł bardzo zadawalająco :D
Koszt to 20zł moduł + 10 zł cewka + troche drutu.

Poprawka szacunku mocy:
Teraz uważam że tochę trzeba poprawić moje obliczenia. Z początkowych 40KM jakieś 10 idzie na pokonanie oporów toczenia i 30 na pokonanie oporów aerodynamicznych. Opory toczenia prawie nie zależą od szybkości więc tu nic się nie zmieni. Ten wzrost o 14% odnosi się więc tylko do 30 KM czyli jest około 4KM. To i tak sporo ale wydaje się bardziej realistyczne
Ostatnio zmieniony 2007-11-05, 15:37 przez Gieroy, łącznie zmieniany 1 raz.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

Człowiek zrobił coś w materiale o czy inni umieli tylko wałkować na forum a wy go zaraz do parteru sprowadzacie.
Efekt może być znaczny i to bardzo w starym silniku w którym czesto naturalnie niedomaga zapłon i wiele innych rzeczy. Duży kop na świecy może wtedy zbliżyć moc do fabrycznej (która sporo od niej odbiega w starych autach). Wiec nie chodzi o to ,że zacznie zwijać asfalt ale ma prawo wyraźnie się porawić.
Czemu mówicie, że to nierealny wzrost mocy nic nie wiedząc o tym silniku, mógł przecież niedomagać na tym cylindrze i teraz po usprawnieniu zacął prawidłowo działać.
Zapłon elektroniczny nie czyni cudów, ale uelastycznia silnik i pozwala mu prawidłowo działać nawet jeśli jego stan techniczny jest kiepski.
Wiec bieź sie do roboty i nie patrz na zime, bo na śniegu teź można fajnie pośmigać

PS:
Powiedz coś więcej o tym module, od jakiego auta jest i jakie ma podłączenia (może jakiś schemat kostki daj).
105
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 31
Rejestracja: 2007-09-19, 12:38
Lokalizacja: wrocław

Post autor: 105 »

Takie pytanko retoryczne w sumie.
Czy rozmieszenie korbowodów jest takie jak w wartburgu 353?
czyli co 120st na wale.
Można zastosować zapłon elektroniczny z wartburga. Opiera sie na elementach optycznych i jest mniej zawodny od tych stykowych.
Dużej zmiany nie widać po zmianie z tradycyjnego. Ale auto równiej pracuje, lepiej się zbiera no i kapkę mniej pali. Wszystko jest bez zmiany przy pilnowanym tradycyjnym zapłonie. Czyli przegląd co miesiąc. Albo co 1000km.
105 zawsze do przodu bez oglądania się za siebie (i tak nic niewidać -siwo-niebieski dym)
Awatar użytkownika
Tocz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 347
Rejestracja: 2007-01-02, 23:21
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tocz »

przecież ja go do parteru nie sprowadzam. bardzo się cieszę że to zrobił i tyle.naprawdę godne podziwu według mojej opini. jeszcze raz napiszę że na pewno wzrosła sprawność układu z tąd te pozytywne odczucia przyrostu mocy. tam na pewno też są ukryte koniki i moment obrotowy. kontynuuj Gieroy bo ciekawe jak będzie chodziła na wszystkich cylindrach z tymi układami. zimą się nie przejmuj jak pisze arturro. pewnie będzie sucha :> . i jeszcze jedno, podziwiam twoją wiedzę tych układów elektronicznych, bo dla mnie to jest czarna magia :zdziwko . pozdro dla Wszystkich :piwo:
105B
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

cewka maluch moduł polonez? z powodzeniem stosowany modul w 126p.

Gratulacje dla kolegi jesli sie to sprawdzi calosciowo to robie to u siebie. Tylkoe gdzie tak tanio ceki i moduly dorwac...
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Awatar użytkownika
Mateusz
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2371
Rejestracja: 2005-11-21, 10:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Mateusz »

Idealne!
Mam nadzieję, że temat znowu ożyje, bo nie ukrywam, że z chęcia bym założył elektronika do sryty. Mam w trabancie taki wynalazek, zapłon bezdotykowy
syrena to nie samochód.
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

czekamy na testy calosci - podoba mi sie ta przerobka w koncu dalej to jest sterowane standartowym aparatem zaplonowym - czyli dosc malo inwazyjne.
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Awatar użytkownika
Gieroy
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1784
Rejestracja: 2005-12-24, 21:53
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Gieroy »

Moduł jest z poloneza ale dla wersji z mechanicznym przerywaczem. Cewka od poloneza, 126 lub żuka - wersja elektroniczna z oporem 0.8 Ohma. Rzeczy te są dostępne na złomach. Są też nowe cewki po 60-80 zł w sklepie.
Ale żeby to zrobić trzeba najpierw zamienić biegunowość na "- "na masie. Dodatkowo wywiercić dwie dziury 6mm w blasze koło prądnicy. Moduły zamontuję pionowo jeden na drugim. Szczelinę na świecach trzeba powiększyć do 1mm.
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Awatar użytkownika
Marcin Hojan
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 724
Rejestracja: 2005-12-02, 14:22
Lokalizacja: Szamocin

Post autor: Marcin Hojan »

Swietnie, temat faktycznie był na wiosnę i upadł... Gratuluję efektu, chętnie kupie coś takiego jak będzie już gotowe ;)
Mercedes 190E 1993 :)
Romet Ogar 200 1986 :)
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

Gieroy pisze:le żeby to zrobić trzeba najpierw zamienić biegunowość na "- "na masie.
z czeo to wynika? moduł korzysta z masy auta?
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Awatar użytkownika
Radek
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 419
Rejestracja: 2005-11-11, 18:01
Lokalizacja: Zalesie Górne k/W-wy

Post autor: Radek »

jeden kolega z naszego forum posiada takowy patent,moze by coś napisał bo w sumie temat bardzo interesujący :helm
Awatar użytkownika
Tocz
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 347
Rejestracja: 2007-01-02, 23:21
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tocz »

Gieroy, jak tam postępy nad zapłonem? bardzo trzymam kciuki aby Ci się udało. robiłeś już próby na wszystkich cylindrach? jakieś nowe spostrzeżenia? :piwo: pozdro
105B
ODPOWIEDZ