Modyfikacja termostatu
Modyfikacja termostatu
Od razu zaznaczam, że temat nie jest dla zwolenników oryginału. Wiem, że można kupić wkłady miechowe do żuka, włożyć do termostatu Syreny, lutować itp, itd... Takie rozwiązania przewijały się już na forum. Pytanie jak długo będą dostępne te wkłady i jaka jest ich niezawodność w porównaniu do wkładów współczesnych... Pomijam też, że część osób uważa, że termostat w syrenie jest zbędny i najlepiej go usunąć całkowicie.
Jeśli natomiast ktoś jeździ Syreną dalej niż dookoła komina, jeździ w zimie, chce mieć w miarę niezawodne rozwiązanie i łatwy w wymianie wkład (chociaż zakładam, że po wymianie przejeździ już raczej dożywotnio) to zapraszam do lektury
Lista potrzebnych części:
- oryginalny (zepsuty) termostat
- wkład termostatu Mercedes Sprinter OEM 606 203 0575 - ja kupiłem zamiennik begel BG20038 - koszt ok. 30zł
- uszczelka grupy zaparzającej (Ekspres do kawy) nr 528042 (wymiary 72x56x8mm) - koszt ok. 7zł
- dwie blachy cięte laserem (mój gotowy projekt cięcia w załączniku) - koszt wycięcia ok. 20zł
- 4 śruby, podkładki, nakrętki
Blachy można oczywiście zrobić samemu kształtując np pilnikiem Jednakże zachęcam do zlecenia wycięcia w blasze laserem Ja zlecałem wycięcie z 3mm balchy konstrukcyjnej.
Gumową podkładkę też można zrobić samemu z grubej gumy (dlaczego musi być gruba, wyjaśniam na samym końcu tematu), dopasować od czegoś innego itp -- ja podje tutaj gotowe elementy dostępne w sprzedaży, które wykorzystałem i się sprawdziły Dokładniejsze komentarze przy zdjęciach.
ZDJĘCIA (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)
Termostat Syrena:
Wkład termostatu Mercedes Sprinter:
dwie blachy cięte laserem (ja otwory pod śruby wierciłem):
Uszczelka grupy zaparzającej:
Termostat Syreny rozbieramy (nacinamy obręcz, pozbywamy się oryginalnego wkładu i uszczelnienia)
Z wkładu termostatu zdejmujemy uszczelkę krawędziową:
Zdjętą z wkładu termostatu uszczelkę krawędziową zakładamy na większą połówkę (tak -- przyjmijmy, że połowa może być większa i mniejsza ) termostatu:
Uszczelkę grupy zaparzającej zakładamy na wkład termostatu Mercedesa:
Nowy wkład kładziemy na większej połówce termostatu Syreny:
i przykrywamy mniejszą połówką:
Teraz do akcji wchodzą wycięte laserem blachy:
Blachy skręcamy śrubami dbając oto, żeby wszystko ułożone było centrycznie:
Termostat po tych czynnościach robi się "odrobinę" dłuższy, ale nie przeszkadza to w jego założeniu.
Jeszcze taka fotka poglądowa, dlaczego potrzebujemy grubej uszczelki - termostat sprintera ma odrobinę za dużą średnicę i nie wchodzi do obudowy termostatu Syreny, dodatkowo termostat jest za długi i opiera się o króciec węża chłodnicy, więc i tak nie włożymy go głębiej:
Dodatkowa uwaga -- W projekcie są przygotowane otwory pod śruby, natomiast przy zlecaniu wycięcia blach można poprosić tylko o zaznaczenie otworów pod wiercenie -- wypalanie tych otworów pod śruby powoduje znaczny wzrost kosztów wycinania.
Jeśli natomiast ktoś jeździ Syreną dalej niż dookoła komina, jeździ w zimie, chce mieć w miarę niezawodne rozwiązanie i łatwy w wymianie wkład (chociaż zakładam, że po wymianie przejeździ już raczej dożywotnio) to zapraszam do lektury
Lista potrzebnych części:
- oryginalny (zepsuty) termostat
- wkład termostatu Mercedes Sprinter OEM 606 203 0575 - ja kupiłem zamiennik begel BG20038 - koszt ok. 30zł
- uszczelka grupy zaparzającej (Ekspres do kawy) nr 528042 (wymiary 72x56x8mm) - koszt ok. 7zł
- dwie blachy cięte laserem (mój gotowy projekt cięcia w załączniku) - koszt wycięcia ok. 20zł
- 4 śruby, podkładki, nakrętki
Blachy można oczywiście zrobić samemu kształtując np pilnikiem Jednakże zachęcam do zlecenia wycięcia w blasze laserem Ja zlecałem wycięcie z 3mm balchy konstrukcyjnej.
Gumową podkładkę też można zrobić samemu z grubej gumy (dlaczego musi być gruba, wyjaśniam na samym końcu tematu), dopasować od czegoś innego itp -- ja podje tutaj gotowe elementy dostępne w sprzedaży, które wykorzystałem i się sprawdziły Dokładniejsze komentarze przy zdjęciach.
ZDJĘCIA (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)
Termostat Syrena:
Wkład termostatu Mercedes Sprinter:
dwie blachy cięte laserem (ja otwory pod śruby wierciłem):
Uszczelka grupy zaparzającej:
Termostat Syreny rozbieramy (nacinamy obręcz, pozbywamy się oryginalnego wkładu i uszczelnienia)
Z wkładu termostatu zdejmujemy uszczelkę krawędziową:
Zdjętą z wkładu termostatu uszczelkę krawędziową zakładamy na większą połówkę (tak -- przyjmijmy, że połowa może być większa i mniejsza ) termostatu:
Uszczelkę grupy zaparzającej zakładamy na wkład termostatu Mercedesa:
Nowy wkład kładziemy na większej połówce termostatu Syreny:
i przykrywamy mniejszą połówką:
Teraz do akcji wchodzą wycięte laserem blachy:
Blachy skręcamy śrubami dbając oto, żeby wszystko ułożone było centrycznie:
Termostat po tych czynnościach robi się "odrobinę" dłuższy, ale nie przeszkadza to w jego założeniu.
Jeszcze taka fotka poglądowa, dlaczego potrzebujemy grubej uszczelki - termostat sprintera ma odrobinę za dużą średnicę i nie wchodzi do obudowy termostatu Syreny, dodatkowo termostat jest za długi i opiera się o króciec węża chłodnicy, więc i tak nie włożymy go głębiej:
Dodatkowa uwaga -- W projekcie są przygotowane otwory pod śruby, natomiast przy zlecaniu wycięcia blach można poprosić tylko o zaznaczenie otworów pod wiercenie -- wypalanie tych otworów pod śruby powoduje znaczny wzrost kosztów wycinania.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2018-12-01, 20:10 przez sir, łącznie zmieniany 1 raz.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Zacnie to zrobiłeś
Super
Ale mam takie przemyślenia.....
Dla większości jazda w zimie odpada.
Ja rozwierciłem termostat... i jest
Super
Ale mam takie przemyślenia.....
Dla większości jazda w zimie odpada.
Ja rozwierciłem termostat... i jest
SyrenaBielskoklub
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
Nie koniecznie musi być zima... w okresie letnim jak jeździłem nocami też mi się silnik nie dogrzewał. Jesienią bez sprawnego termostatu to też nie jest jazda... ja wolę jak silnik jest dogrzany i temperatura mu nie spada po włączeniu ogrzewania w kabinie -- mowa oczywiście o prawidłowej temperaturze eksploatacyjnej. Co kto lubi
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
- SUPER.DAWID
- -#Weteran
- Posty: 2045
- Rejestracja: 2006-01-17, 20:11
- Lokalizacja: Trzebinia-Małopolska
Pod względem technicznym to rozwiązanie jest poprawne i działa zapewne prawidłowo.
Pod względem estetycznym już nie jest tak kolorowo. Według mnie cały projekt trochę przekombinowany i niepotrzebnie skomplikowany. O ile faktycznie termostat miechowy może zaraz być nie dostępny o tyle są nadal dostępne współczesne zamienniki. Poza tym o ile dobrze pamiętam od transita pasuje wymiarami do obudowy syreny. Nie wspominając o kosztach które niby nie wiele większe ale zawsze lepiej zapłacić kilka złotych mniej niż więcej.
Ale chylę czoła, że chciało się coś pokombinować i sklecić coś samemu a nie wyrzucić do kosza.
Pod względem estetycznym już nie jest tak kolorowo. Według mnie cały projekt trochę przekombinowany i niepotrzebnie skomplikowany. O ile faktycznie termostat miechowy może zaraz być nie dostępny o tyle są nadal dostępne współczesne zamienniki. Poza tym o ile dobrze pamiętam od transita pasuje wymiarami do obudowy syreny. Nie wspominając o kosztach które niby nie wiele większe ale zawsze lepiej zapłacić kilka złotych mniej niż więcej.
Ale chylę czoła, że chciało się coś pokombinować i sklecić coś samemu a nie wyrzucić do kosza.
NIECH MIXOL BEDZIE Z SYRENIARZAMI
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... 048#189048
Syrena 104 AD 1966r
- sereniarz(atom1)
- -#Weteran
- Posty: 2467
- Rejestracja: 2005-07-28, 23:41
- Lokalizacja: z Podlasia
- Kontakt:
akurat w syrenie to zawsze grzeje nie wiem co macie za problemy moze uklad do czyszczenia
dobra robota....tylko po co to komu )) syrena to grat i nawet korka nie trzeba zakrecac
dobra robota....tylko po co to komu )) syrena to grat i nawet korka nie trzeba zakrecac
30 VI 1983 po 30 latach produkcji zaprzestano wytwarzania Syreny ;-(
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
http://img47.imageshack.us/img47/1990/m ... zy1jb5.jpg
Eee no. Robota jak zawsze u Sira zaje......ista
Ja napisałem wg siebie. Zapominając ile Ty km robisz.
Termostat pierwsza klasa.
Ja napisałem wg siebie. Zapominając ile Ty km robisz.
Termostat pierwsza klasa.
SyrenaBielskoklub
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
zapraszam też na:
www.martech.bielsko.pl
www.polmozbytbielsko.pl pierwszy i jedyny prawdziwy sklep z częściami do Syreny.
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
Rozwiązanie mi się podoba. Estetą nigdy nie byłem. Dla estetów można by to wykonać inaczej - zamiast elementów wycinanych laserem i śrub, można by zrobić dwie. skręcane że sobą części. W jednej gwint wewnątrz, w drugiej na zewnątrz. W jednej prawdopodobnie zewnętrznej wycięcie na króciec ten z boku. Wiem,nze kompikacja dodatkowa, ale skoro to ma być wersja dla estetów.....
Co do estetyki, no cóż -- nie musi się podobać, ma działać -- tutaj nawet nie zamierzam się bronić Co do innych termostatów... jak szukałem gotowego rozwiązania na forum z konkretnym numerem termostatu to niestety nie znalazłem i musiałem na własną rękę testować. Podałem gotowe, sprawdzone rozwiązanie, może komuś się przyda. Nie wykluczam, że jakiś inny termostat będzie pasował 'lepiej' albo, że dla kogoś mniej skomplikowanym rozwiązaniem będzie np. lutowanie. Kto co lubiSUPER.DAWID pisze:Pod względem estetycznym już nie jest tak kolorowo. Według mnie cały projekt trochę przekombinowany i niepotrzebnie skomplikowany. O ile faktycznie termostat miechowy może zaraz być nie dostępny o tyle są nadal dostępne współczesne zamienniki. Poza tym o ile dobrze pamiętam od transita pasuje wymiarami do obudowy syreny.
Na zimowym wyjeździe do Norwegii oryginalny, sprawny termostat dawał radę, a bywało po -20 Przed wyjazdem zmuszeni byliśmy wymienić nagrzewnicę, bo ta co miałem w niebieskiej nie dawała rady. Nic nie dało płukanie i mycie przeróżnymi specyfikami. Wypływało sporo syfu, glutów itp, ale po założeniu i tak nie dawała rady -- ledwie ledwo grzała. Dopiero wymiana na inną, używaną zmieniła sytuację. Także jak termostat jest sprawny i silnik trzyma stałą temperaturę, a po włączeniu obiegu na nagrzewnicę nie spada -- to raczej bym się przyjrzał samej nagrzewnicy albo drożności przewodów/zaworu. Oczywiście guma na kratce wlotu powietrza obowiązkowaTomasz pisze:Jak ten termostat sprawuje się w zimę?? Jest w Syrenie ciepło???
tzn. Czy trzyma sprawnie stałą temperaturę roboczą na krótkim obiegu w czasie zimna???
Z chęcią zleciłbym zrobienie termostatu tak aby w Syrenie w końcu GRZAŁO
Na początku też chciałem dotoczyć dwie skręcane części, w sensie wykonać od podstaw całą obudowę termostatu -- ale wtedy koszt jest znacznie wyższy. Cięcie tych blach laserem można uznać za dodatkową komplikację, ale z drugiej strony -- raz zrobiony projekt cięcia można rozpowszechnić i duplikować do woliKozichwost pisze:Dla estetów można by to wykonać inaczej - zamiast elementów wycinanych laserem i śrub, można by zrobić dwie. skręcane że sobą części. W jednej gwint wewnątrz, w drugiej na zewnątrz. W jednej prawdopodobnie zewnętrznej wycięcie na króciec ten z boku.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
A ja poszukałbym kogoś, kto mógłby taki termostat zakuć/zaprasować jak w oryginale i byłoby rewelacyjnie
Co do grzania - zgodzę się z sereniarz(atom1).
Co prawda na mrozie jeszcze nie jeździłem, ale późnym wieczorem przy temperaturze w okolicach 5 stopni i w Syrenie cieplutko jak latem w Grecji
Z tym, że układ mam nowy, wiec jego wydajność jest spora.
[ Dodano: 2018-12-02, 11:42 ]
Co do estetyki - te śruby można by skrócić i dać nakrętki kołpakowe (zawsze to ciut lepszy widok).
Co do grzania - zgodzę się z sereniarz(atom1).
Co prawda na mrozie jeszcze nie jeździłem, ale późnym wieczorem przy temperaturze w okolicach 5 stopni i w Syrenie cieplutko jak latem w Grecji
Z tym, że układ mam nowy, wiec jego wydajność jest spora.
[ Dodano: 2018-12-02, 11:42 ]
Co do estetyki - te śruby można by skrócić i dać nakrętki kołpakowe (zawsze to ciut lepszy widok).
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
Jeśli tak, to na pewno nie ten wkład. Średnica zewnętrzna jest akurat idealna, ale niestety -- tak jak pisałem: nie mieści się na długość pod mniejszą częścią obudowy termostatu (opiera się o wprasowany króciec) i dodatkowo trzeba by było trochę 'rozpęcznić' żeby w ogóle wlazł po obwodzie:czeresss pisze:A ja poszukałbym kogoś, kto mógłby taki termostat zakuć/zaprasować jak w oryginale i byłoby rewelacyjnie
Brałem też pod uwagę wkład do BMW nr 11 53 1 254 065 np. zamiennik TH1528.80J -- jest szansa, że ten by się zmieścił bez dodatkowych kombinacji, ale jest dwa razy droższy
Przy rozwiązaniu skręcanym mamy dodatkowo szybką możliwość wymiany wkładu bez potrzeby ponownego zakuwania/sprasowania/lutowania i jesteśmy w stanie to zrobić sprawnie sami. Funkcjonalność raczej na wyrost, no ale zawsze
Hehe czekałem aż ktoś to napisze Wiadomo -- najlepiej nierdzewne, a w ogóle te blachy dać jeszcze w ocynk, albo pochromować coby się świeciłyczeresss pisze:Co do estetyki - te śruby można by skrócić i dać nakrętki kołpakowe (zawsze to ciut lepszy widok).
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Nieee blachy do ocynku - tylko chrom no ewentualnie też nierdzewne. Hi hi hi
Czy to Ptak? Samolot? Nie! To Syrena szosą mknie.
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... sc&start=0
- Kozichwost
- -#Youngtimer
- Posty: 1477
- Rejestracja: 2006-04-11, 19:24
- Lokalizacja: Polska
- elektryk85
- -#Youngtimer
- Posty: 569
- Rejestracja: 2009-08-26, 22:24
- Lokalizacja: Katowice
No to panowie do roboty! Pomierzyć, zakupić opaski, pokombinować, zmontować i pochwalić się rezultatami -- w czym problem? Kibicuję
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'