Silnik wycieraczek

schematy
ODPOWIEDZ
e-San
Posty: 6
Rejestracja: 2018-11-26, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Silnik wycieraczek

Post autor: e-San »

Witam serdecznie forumowiczów.

W czeluściach magazynowych wygrzebałem 4 szt silników. Opisane były 12V, 15W, 3A. Nie potrafiłem ich uruchomić, więc skierowałem pytanie na elektroda.pl.

Link tutaj. A poniżej cytat.
Witam serdecznie.
Wiem, że pytanie jest potwornie laickie, ale nie potrafię znaleźć na nie odpowiedzi - być może nie bardzo wiem jak szukać.
W każdym razie, wygrzebałem silniki takie jak na zdjęciach. Próbowałem go podłączyć pod 12V mierząc 4 wyjścia omomierzem (wybrałem te 4 ohmowe), lecz silnik nie ruszał, choć ciągnął prąd.


Wyjścia są oznaczone
1 ___ 4
3 ___ 2

Do wejścia 1 Podpięte są obie cewki.
Do wejścia 4 jedna ze szczotek oraz, jak przypuszczam, lewa cewka.
Do wejścia 3 prawa cewka.
Do wejścia 2 obudowa.

Druga szczotka "wychodzi" z prawej.

Między 3 i 1 są 2 Ohmy,
między 4 i 3 oraz 4 i 1 różnie - od 4 do 16 ohm.

Dziękuję za uwagę ;)
Zdjęcia w temacie na elektrodzie.

Skracając temat:
Wg. forumowiczów, 2 to masa, 4 to 12V, pozostałe "prędkości" (do 12V).

Niestety, u mnie żaden z silników nie rusza.
Umiecie, może, mi z tym pomóc?

Dzięki.
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Re: Silnik wycieraczek

Post autor: PYJTERSON »

e-San pisze:Witam serdecznie forumowiczów.

W czeluściach magazynowych wygrzebałem 4 szt silników. Opisane były 12V, 15W, 3A. Nie potrafiłem ich uruchomić,
Umiecie, może, mi z tym pomóc?

Dzięki.
Wrzuć tu foty tych silników i ich oznaczenia katalogowe.

Ze zdjęć w linku , stwierdzam iż ten silnik nie pochodzi z żadnego modelu Syreny.


Myślę iż problem który Cię trapi z uruchomieniem tych silników , to brak odpowiedniego przełącznika.

W silnikach wycieraczek jest stosowany odpowiedni mechanizm przełączający , o którym wspomniał nikusert.



cytat
nikusert pisze: nikusert
Poziom 38  
Pomocny post? (0)
#8 26 Lis 2018 08:18

Witam .
Taki silnik łatwo sprawdzić (jego działanie).Posiada on jak każdy silnik wycieraczek wyłącznik krańcowy ,by wycieraczki stawały w odpowiednim położeniu.



Twój cyt z elektrody
Gloomwing pisze: Gloomwing
Poziom 17  
Autor tematu Pomocny post? (0)
#18 28 Lis 2018 15:53

Poprawka. Pomiędzy zaciskami potrafi być "sensowny" opór, ale wypróbowałem jak myślę wszystki kombinacje - włączając w to np 1, 2 i 3 do GND, 4 do 12V albo 2 do GND, reszta do 12. I nic. Jeden silnik na którejś kombinacji trochę się poruszył (myślę, że kilkadziesiąt obrotów) i stanął i już nie rusza.





Stwierdzam iż:
Dlatego Ci się udało jeden silnik na którejś kombinacji uruchomić , ponieważ nie był w fazie końcowej. W momencie jak końcówka zwarła styki, uruchomienie go ponowne musi nastąpić poprzez odpowiednie przełączenie styków (przewodów) osobnym przełącznikiem.

Po numerze katalogowym znajdź w Google z jakiego pojazdu jest ten silnik i dopiero w tedy szukaj schematu.
możesz też uruchomić ten silnik obchodząc wyłącznik krańcowy. ale to trzeba mieć trochę wiedzy jak to zrobić.

bez dodatkowych dużych zdjęć nie jestem wstanie zobaczyć jak kabelki lecą.



jakiś schemat jak to może być poniżej na obrazku, a w kółeczku ten końcowy wyłącznik
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
e-San
Posty: 6
Rejestracja: 2018-11-26, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: e-San »

Niestety, nic poza napięciem, prądem i mocą na tym silniku nie jest napisane.

Powiedz czego zdjęcia dokładnie są Tobie potrzebne, a najdalej w poniedziałek je gdzieś wrzucę ;)
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4286
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Daj fotki całego silnika
motomania na luzie
e-San
Posty: 6
Rejestracja: 2018-11-26, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: e-San »

Dzięki za cierpliwość, fotki tutaj: http://xn--zabaaganionemiejsce-8fd.pl/s ... d-syrenki/
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

e-San pisze:Niestety, nic poza napięciem, prądem i mocą na tym silniku nie jest napisane.
Kłamczuch i leń , silnik posiada oznaczenie M7b
http://zabałaganionemiejsce.pl/wp-conte ... 101741.jpg

Silnik wyprodukowany przez ZELMOT w epoce PRL. Posiada oznaczenie M7b


Schemat elektryczny w obrazku.

Dalej Pinokio (e-San) szuka w Google sam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
e-San
Posty: 6
Rejestracja: 2018-11-26, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: e-San »

Google kieruje na aukcję allegro i ten temat na forum ;)

Czy "wyłącznik" znajduje się wewnątrz silnika?
Kompletnie nie rozumiem tej tabelki.

Wynika mi stąd, przynajmniej, że podłączając zaciski 2, 3 i 4 do masy, 1 do zasilania silnik powinien ruszyć. Zgadza się?

edit.

zgadza się. silniki śmigają. dwa bez zarzutu (może nie do końca równomiernie, ale uwzględniając ich "przeszłość", jest to zrozumiałe).
jeden jakby szarpie, drugi (ten rozbierany) jakby coś się mu obijało - muszę go chyba rozebrać i złożyć jeszcze raz.

niemniej, dziękuję serdecznie!
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

e-San pisze: Czy "wyłącznik" znajduje się wewnątrz silnika?
Tak. Patrz obrazek

e-San pisze: Kompletnie nie rozumiem tej tabelki.
To znaczy, iż dłużej musisz się jej przyglądać.

e-San pisze: Wynika mi stąd, przynajmniej, że podłączając zaciski 2, 3 i 4 do masy, 1 do zasilania silnik powinien ruszyć. Zgadza się?
Tak.
(podłączając zaciski 2, 3 i 4 do masy, 1 do zasilania silnik pracuje w fazie ciągłej na całej mocy)

e-San pisze: zgadza się. silniki śmigają. dwa bez zarzutu (może nie do końca równomiernie, ale uwzględniając ich "przeszłość", jest to zrozumiałe).
jeden jakby szarpie, drugi (ten rozbierany) jakby coś się mu obijało - muszę go chyba rozebrać i złożyć jeszcze raz.

niemniej, dziękuję serdecznie!

OK

wcześniejsze podłączanie na chybił trafił , mogło zrobić krzywdę stykom wyłącznika krańcowego w obrazku zaznaczony jako (x) , w związku z tym może pracować
....(jeden jakby szarpie, drugi (ten rozbierany) jakby coś się mu obijało )....
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
e-San
Posty: 6
Rejestracja: 2018-11-26, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: e-San »

To znaczy, iż dłużej musisz się jej przyglądać.
Kurde, nadal nic...

Wnosząc z Twojego schematu, żeby uruchomić silnik na "I biegu", muszę zasilić "górną" cewkę, czyli:
[1 - 12V oraz 2 - GND podłączone są zawsze - w ów czas silnik będzie "dobiegał" do końca nawet jak odłączę pozostałe styki]

4 - GND dla pierwszego biegu
3 oraz 4 - GND dla drugiego biegu

Dobrze mniemam?
PYJTERSON
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 501
Rejestracja: 2008-03-19, 16:34
Lokalizacja: Georgenberg

Post autor: PYJTERSON »

e-San pisze:
To znaczy, iż dłużej musisz się jej przyglądać.
Kurde, nadal nic...

Opis elektrycznego działania, tego silnika ZELMOT oznaczenie M7b i silników wycieraczek M1C w modelu Syrena od 104 do 105 , czyli do roku 1975, ( przełącznik , włącznik wycieraczek dwu biegowych) potem w syrenach był inny silnik z jednym biegiem i tam była zupełnie inna elektryka

Uwaga!
Silnik tu opisywany to, oznaczenie M7b (stary typ Zuk, Nysa, Star) , ma on podobny układ elektryczny do silnika wycieraczek M1C modelu Syrena od 104 do 105 lecz zewnętrzny mechanizm jest inny .


Silnik tu opisywany to, oznaczenie M7b wygląda tak :
http://zabałaganionemiejsce.pl/wp-conte ... 101729.jpg


natomiast


Silnik M1C modelu Syrena od 104 do 105 wygląda tak:
https://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDYwMA== ... -/$_20.JPG
https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x ... 228851.jpg


elektryczny opis działania na poszczególnych biegach jest wspólny dla obu silników

++++++++ 1 +++++++++++++++++++++++
Przełącznik – pozycja (0)

Silnik stoi (zatrzymał się wyniku rozłączenia styku (x) )

+++++++++ 2 ++++++++++++++++++++++++++
Przełącznik – pozycja (1)

Silnik pracuje , szybkie obroty – cała moc
(styk (x) jest rozłączany przez krzywkę,
lecz to nie ma znaczenia dla pracy na tym biegu)

++++++++++ 3 +++++++++++++++++++++++++++++

Przełącznik – pozycja (2)

Silnik pracuje , wolne obroty – 1/2 mocy
(styk (x) jest rozłączany przez krzywkę,
lecz to nie ma znaczenia dla pracy na tym biegu)

+++++++++++ 4 ++++++++++++++++++++++++++++++++

Przełącznik – pozycja (0)

Silnik pracuje przez chwilę , szybkie obroty – cała moc, do momentu aż
(styk (x) zostanie rozłączony przez krzywkę,
i silnik się zatrzyma zawsze w tym samym położeniu)
patrz obrazek nr1


patrz obrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
jeżdżę Syreną od urodzenia non stop....
To takie małe perpetuom mobile dolnej zwrotnicy, życie po życiu na wieki Syrena :)
http://images77.fotosik.pl/645/9e851aeb87c4a225med.jpg
e-San
Posty: 6
Rejestracja: 2018-11-26, 10:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: e-San »

Teraz to ja rozumiem! ;)
ODPOWIEDZ