historia silnka syreny
historia silnka syreny
"Samochody Syrena nie są na pewno pojazdami na wskroś nowoczesnymi" mgr inż. Z. Glinka
Czegoś tu jednak brakuje.
Sprawa ta była na forum już opisywana.
Silnik ten powstał przed wojną jako konstrukcja (zarówno 2 jak i 3 cylindrowy) produkowana w zakładach "Stainhagen i Stransky " .
O ile pamiętam, konstrukcja wywodzi się ze Lwowa (ale nie wiem czy te zakłady tam były). Podawaliśmy nawet nazwisko inżyniera z tych zakładów, który po wojnie odtwarzał ten silnik na potrzeby motoryzacji. Był dawnym inżynierem ze Lwowa.
Nie pamiętam szczegółów, trzeba by znaleźć ten wątek.
Ogólna infomacja o tym jest w książce Richtera wraz ze zdjęciami silnika. Oczywiście, że motopompa była tylko jednym z zastosowań.
Sprawa ta była na forum już opisywana.
Silnik ten powstał przed wojną jako konstrukcja (zarówno 2 jak i 3 cylindrowy) produkowana w zakładach "Stainhagen i Stransky " .
O ile pamiętam, konstrukcja wywodzi się ze Lwowa (ale nie wiem czy te zakłady tam były). Podawaliśmy nawet nazwisko inżyniera z tych zakładów, który po wojnie odtwarzał ten silnik na potrzeby motoryzacji. Był dawnym inżynierem ze Lwowa.
Nie pamiętam szczegółów, trzeba by znaleźć ten wątek.
Ogólna infomacja o tym jest w książce Richtera wraz ze zdjęciami silnika. Oczywiście, że motopompa była tylko jednym z zastosowań.
- CZESIO1958
- -#Stara Gwardia
- Posty: 4293
- Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
- Lokalizacja: Mysłowice
- młody94_105l
- -#Youngtimer
- Posty: 547
- Rejestracja: 2006-12-30, 13:51
- Lokalizacja: Kraków
Sądzę, że Taedzie chodziło o książkę Tadeusza Rychtera," ABC Silnika Dwusuwowego"
I faktycznie jest wzmianka na ten temat. Dwucylindrowy o pojemności 585ccm, a trzycylindrowy 876ccm. Zdjęcia również są, aczkolwiek można zauważyć, że kolektory zamienione są stronami(porównując do S-15 i S-31)
I faktycznie jest wzmianka na ten temat. Dwucylindrowy o pojemności 585ccm, a trzycylindrowy 876ccm. Zdjęcia również są, aczkolwiek można zauważyć, że kolektory zamienione są stronami(porównując do S-15 i S-31)
Lubię jęk Syreny, gdy na liczniku 120,
Ciepło wtedy w stopę lewą od nagrzanej gitary.
Ciepło wtedy w stopę lewą od nagrzanej gitary.
- CZESIO1958
- -#Stara Gwardia
- Posty: 4293
- Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
- Lokalizacja: Mysłowice
powstawał a moze nie powstawał bo był tylko podobny.... jak wiekszosc konstrukcji tego typu w tym czasie. krzysiek "rajsky" troche mało napisał o historii przedwojennej poprzedniczki WSM, Karol Ochsner i Syn, ktora istniała juz w polowie XIX specjalizując sie w produkcji motopomp strażackich, początkowo na silnikach DKW, potem przeszli na swoje silniki. Spory przekrój produkcji tej firmy do obejrzenia w centralnym muzeum pożarnictwa w mysłowicach. Tabliczki znamionowe na silnikach są czytelne.taeda pisze:Silnik ten powstał przed wojną jako konstrukcja (zarówno 2 jak i 3 cylindrowy) produkowana w zakładach "Stainhagen i Stransky " .
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam
W sumie to nie od dzisiaj wiadomo, że mechanika Syreny jest kalką techniki DKW. Prawie identyczna rama, silniki 2t.specjalizując sie w produkcji motopomp strażackich, początkowo na silnikach DKW, potem przeszli na swoje silniki.
Nie mówię, że to jawna zrzynka ponieważ oba motory nie mają ze sobą nic wspólnego. Inna jest zarówno średnica jak i skok tłoka. Niemniej skądś musiano czerpać inspirację.
P.S. Temat już przerabialiśmy na Forum... w 2005 roku
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#13656
Pozdrawiam
::::Poradnik kompleksowej wiedzy syrenkowej ==UZUPEŁNIENIE GLINKI::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <===
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
===> http://chomikuj.pl/mariuszw2145/SYRENA <===
::::Najljepsze jest nalanie do pełna w progi łoju baraniego na gorąco::::
Brawo kol. KIEROWCA !!!! O tej dawnej naszej dyskusji myślałem.
I teraz------------porównując opis sprawy zawarty w DWÓCH linkach
1------link w pierwszym poście w tym obecnym wątku
2---- link podany przez kol. KIEROWCA powyżej , MAMY :::::::
Niejaki inż. Bluemke pracował przed wojną w fabryce Steinhagena i Stranskiego. Robił te właśnie silniki o których mówimy.
Po wojnie natomiast był on konstruktorem w Bielsku i pracował ....nad czym ? Kto powie ?
Nad silnikiem do Syreny właśnie.
Więc--chyba mamy już jasność w sprawie i nikt nie będzie bredził o motopompach.
Silnik Syreny jest powojenną wersją silnika z fabryki Steinhagena.
I teraz------------porównując opis sprawy zawarty w DWÓCH linkach
1------link w pierwszym poście w tym obecnym wątku
2---- link podany przez kol. KIEROWCA powyżej , MAMY :::::::
Niejaki inż. Bluemke pracował przed wojną w fabryce Steinhagena i Stranskiego. Robił te właśnie silniki o których mówimy.
Po wojnie natomiast był on konstruktorem w Bielsku i pracował ....nad czym ? Kto powie ?
Nad silnikiem do Syreny właśnie.
Więc--chyba mamy już jasność w sprawie i nikt nie będzie bredził o motopompach.
Silnik Syreny jest powojenną wersją silnika z fabryki Steinhagena.
Pytanie tylko czy generalne zastosowanie silników Steinhagena to nie były motopomy i tp. ?
Spróbuje coś poszukać w książce Steinhagenowie - historia ze smakiem, o tej spolonizowanej rodzinie niemieckich przemyslowców, jest tam trochę napisane o fabryce silników, ale nie zbyt wiele, bo przedstawiciele tej rodziny mieli też kilka papierni i tkalni bawełny
Spróbuje coś poszukać w książce Steinhagenowie - historia ze smakiem, o tej spolonizowanej rodzinie niemieckich przemyslowców, jest tam trochę napisane o fabryce silników, ale nie zbyt wiele, bo przedstawiciele tej rodziny mieli też kilka papierni i tkalni bawełny
Polski Fiat 125p '72
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99
ZAZ Zaporożec 968 '77
FSO Syrena 104 '69
FSM Syrena 105 '73
FSC Star 3W200-803 '80
Wartburg 1.3 '90
Renault Safrane 3.0 RXE '94
Fiat Seicento 900 SX '99