Elektroniczny licznik
Elektroniczny licznik
Przedstawiam swoją realizację elektronicznego licznika do Syreny. Główne założenie projektu było takie, żeby w jak największym stopniu przypominał licznik oryginalny.
Jest to nadal wersja prototypowa w trakcie rozwoju. Niestety jak zwykle nie dało się uniknąć drobnych błędów konstrukcyjnych - całe szczęście nie są to błędy krytyczne i dało się je ominąć. Mam nadzieje, że po drodze nie wyskoczy już nic nowego. Przedstawiam zakres wykonanych prac i najbliższe plany co w tym temacie zamierzam zrobić dalej.
Oryginalny licznik został wybebeszony - została w zasadzie sama obudowa +detale. Całe, nowe wnętrze jest elektroniczne. Oto niektóre cechy projektu:
- brak linki - licznik "napędzany" z impulsatora
- wskazówka poruszana serwem
- mechaniczny licznik przebiegu zastąpiony kolorowym wyświetlaczem LCD
- podświetlenie wskazówki LED +wybór koloru podświetlenia
- kontrolka długich LED +wybór koloru świecenia (będzie informowała nie tylko o włączonych światłach drogowych, ale też np. kolorem czerwonym o przekroczeniu dozwolonej temp. płynu chłodzącego)
- główne podświetlenie licznika - diody LED
Dodatkowo każdy człon podświetlenia ma regulowaną jasność.
Poniżej fotki płytki czołowej. Znajdują się na niej diody podświetlenia głównego licznika (w kolorze ciepłym białym - zbliżony do koloru zwykłych żarówek - jak w oryginale), dioda RGB podświetlenia wskazówki oraz dioda RGB kontrolki świateł drogowych:
Tarcza licznika zachowana w oryginale, w miejscu mechanicznego licznika przebiegu wklejony został kolorowy wyświetlacz LCD. Jest on znacznie większy niż oryginalny otwór, ale póki co nie chciałem ingerować w tarczę i nie powiększałem go. Może kiedyś - żeby wyświetlać na raz więcej informacji lub większą czcionką... Tarcza mocowana jest bezpośrednio do płytki czołowej:
Tutaj pozostaje jeszcze kwestia wskazówki. Zastanawiam się nad założeniem oryginalnej - niestety - kosztem braku możliwości jej podświetlania. Minimum co muszę zrobić, to zastąpienie (w obecnej wskazówce) czarnego plastyku oryginalnym, srebrnym "kołpaczkiem", jaki występował na jednym z typów oryginalnych wskazówek. Niestety nie posiadam takowego - poratuje ktoś taką wskazówką?
Mniejsza płytka - główna, na której znajduje się większość układów wykonawczych i sterujących, oraz zestaw złącz m.in. do:
- impulsatora drogi
- impulsatora obrotów silnika
- komunikacji z modułami dodatkowymi lub komputerem
- "manipulatora" (przełączanie funkcji itd.)
jest wsuwana w płytkę czołową od spodu:
razem tworzy to następujący zespół elektronicznych "bebechów" licznika:
Pozostaje jeszcze problem stabilnego montażu w obudowie - aktualnie nad tym jeszcze myślę.
Co do funkcji, jakie licznik ma spełniać - skupiłem się póki co na realizacji głównych, najpotrzebniejszych - czyli pomiarze i prezentacji:
- prędkości (wskazówka i/lub LCD)
- obrotów silnika (na LCD)
- przebiegu (na LCD) - licznik przebiegu jest animowany, tak aby przypominał licznik mechaniczny
Dodatkowo będzie również zrealizowany licznik przebiegu dziennego (kasowalny). Można też zrobić obrotomierz na wskazówce prędkościomierza - problem byłby z mnożnikiem x100 czy może raczej x50 ? Poza tym chce zrobić dodatkowy obrotomierz wykonany na wzór licznika syreny - z tym, że - pomniejszony i mocowany z boku do daszka prędkościomierza. To jeszcze odległy projekt...
Wyświetlane na LCD informacje na niektórych fotkach wychodzą kiepsko - w rzeczywistości zawsze są czytelne i przejrzyste.
Wyznaję ideę budowy modułowej, tak więc licznik będzie miał możliwość rozszerzenia w przyszłości swoich funkcji poprzez komunikację z modułem dodatkowym. Docelowo będzie to pomiar i prezentacja zużycia paliwa oraz temperatur (zewnętrznej, wewnętrznej, silnika - wraz z alarmem przekroczenia krytycznej). Wyszedłem z założenia, że najpierw lepiej zrobić coś działającego - później to rozbudować dalej.
Jak to w tym momencie działa (zmiana kolorów, intensywności podświetlenia, wskazania prędkości, animacja licznika przebiegu itd.) można zobaczyć na filmie, do którego zamieszam link poniżej:
http://www.youtube.com/watch?v=HW-fp0kNhdQ
Przepraszam za kiepską jakość. Dla potrzeb prezentacji licznik wysterowany z wewnętrznego generatora impulsów drogi. Wskazówka nie została wcześniej zbyt dobrze wycentrowana i pokazuje prędkość z odchyleniem. Przednia obudowa nie jest równo przyłożona do tarczy. Da się też zauważyć wytartą w czasie czyszczenia szybkę z nadrukami prędkości. Poszukuję nowej. Kolega Pony i Motonita zaoferowali wstępnie pomoc w tym temacie, zobaczymy który z nich się wcześniej wywiąże
Na temat swojego impulsatora drogi pisałem już TUTAJ w temacie dotyczącym pomiaru zużycia paliwa, ale Przypomnę jeszcze raz konstrukcję. Wykonany jest z części oryginalnego licznika, zamkniętej w plastykowej obudowie. Obroty linki są zamieniane na impulsy elektryczne przez czujnik halla wymontowany ze starego wentylatora komputerowego. Fotki:
Dodatkowo zamieszczam filmik jak działa licznik z impulsatorem zaprzęgniętym do wiertarki:
http://www.youtube.com/watch?v=KEF5WMXGqjw
W najbliższym czasie planuję programową walkę z widocznymi na filmie skokami wskazań.
O postępach w dalszych pracach będę informował na bieżąco.
Masz jakieś sugestie, pytania, krytyka? Pisz śmiało!
Jest to nadal wersja prototypowa w trakcie rozwoju. Niestety jak zwykle nie dało się uniknąć drobnych błędów konstrukcyjnych - całe szczęście nie są to błędy krytyczne i dało się je ominąć. Mam nadzieje, że po drodze nie wyskoczy już nic nowego. Przedstawiam zakres wykonanych prac i najbliższe plany co w tym temacie zamierzam zrobić dalej.
Oryginalny licznik został wybebeszony - została w zasadzie sama obudowa +detale. Całe, nowe wnętrze jest elektroniczne. Oto niektóre cechy projektu:
- brak linki - licznik "napędzany" z impulsatora
- wskazówka poruszana serwem
- mechaniczny licznik przebiegu zastąpiony kolorowym wyświetlaczem LCD
- podświetlenie wskazówki LED +wybór koloru podświetlenia
- kontrolka długich LED +wybór koloru świecenia (będzie informowała nie tylko o włączonych światłach drogowych, ale też np. kolorem czerwonym o przekroczeniu dozwolonej temp. płynu chłodzącego)
- główne podświetlenie licznika - diody LED
Dodatkowo każdy człon podświetlenia ma regulowaną jasność.
Poniżej fotki płytki czołowej. Znajdują się na niej diody podświetlenia głównego licznika (w kolorze ciepłym białym - zbliżony do koloru zwykłych żarówek - jak w oryginale), dioda RGB podświetlenia wskazówki oraz dioda RGB kontrolki świateł drogowych:
Tarcza licznika zachowana w oryginale, w miejscu mechanicznego licznika przebiegu wklejony został kolorowy wyświetlacz LCD. Jest on znacznie większy niż oryginalny otwór, ale póki co nie chciałem ingerować w tarczę i nie powiększałem go. Może kiedyś - żeby wyświetlać na raz więcej informacji lub większą czcionką... Tarcza mocowana jest bezpośrednio do płytki czołowej:
Tutaj pozostaje jeszcze kwestia wskazówki. Zastanawiam się nad założeniem oryginalnej - niestety - kosztem braku możliwości jej podświetlania. Minimum co muszę zrobić, to zastąpienie (w obecnej wskazówce) czarnego plastyku oryginalnym, srebrnym "kołpaczkiem", jaki występował na jednym z typów oryginalnych wskazówek. Niestety nie posiadam takowego - poratuje ktoś taką wskazówką?
Mniejsza płytka - główna, na której znajduje się większość układów wykonawczych i sterujących, oraz zestaw złącz m.in. do:
- impulsatora drogi
- impulsatora obrotów silnika
- komunikacji z modułami dodatkowymi lub komputerem
- "manipulatora" (przełączanie funkcji itd.)
jest wsuwana w płytkę czołową od spodu:
razem tworzy to następujący zespół elektronicznych "bebechów" licznika:
Pozostaje jeszcze problem stabilnego montażu w obudowie - aktualnie nad tym jeszcze myślę.
Co do funkcji, jakie licznik ma spełniać - skupiłem się póki co na realizacji głównych, najpotrzebniejszych - czyli pomiarze i prezentacji:
- prędkości (wskazówka i/lub LCD)
- obrotów silnika (na LCD)
- przebiegu (na LCD) - licznik przebiegu jest animowany, tak aby przypominał licznik mechaniczny
Dodatkowo będzie również zrealizowany licznik przebiegu dziennego (kasowalny). Można też zrobić obrotomierz na wskazówce prędkościomierza - problem byłby z mnożnikiem x100 czy może raczej x50 ? Poza tym chce zrobić dodatkowy obrotomierz wykonany na wzór licznika syreny - z tym, że - pomniejszony i mocowany z boku do daszka prędkościomierza. To jeszcze odległy projekt...
Wyświetlane na LCD informacje na niektórych fotkach wychodzą kiepsko - w rzeczywistości zawsze są czytelne i przejrzyste.
Wyznaję ideę budowy modułowej, tak więc licznik będzie miał możliwość rozszerzenia w przyszłości swoich funkcji poprzez komunikację z modułem dodatkowym. Docelowo będzie to pomiar i prezentacja zużycia paliwa oraz temperatur (zewnętrznej, wewnętrznej, silnika - wraz z alarmem przekroczenia krytycznej). Wyszedłem z założenia, że najpierw lepiej zrobić coś działającego - później to rozbudować dalej.
Jak to w tym momencie działa (zmiana kolorów, intensywności podświetlenia, wskazania prędkości, animacja licznika przebiegu itd.) można zobaczyć na filmie, do którego zamieszam link poniżej:
http://www.youtube.com/watch?v=HW-fp0kNhdQ
Przepraszam za kiepską jakość. Dla potrzeb prezentacji licznik wysterowany z wewnętrznego generatora impulsów drogi. Wskazówka nie została wcześniej zbyt dobrze wycentrowana i pokazuje prędkość z odchyleniem. Przednia obudowa nie jest równo przyłożona do tarczy. Da się też zauważyć wytartą w czasie czyszczenia szybkę z nadrukami prędkości. Poszukuję nowej. Kolega Pony i Motonita zaoferowali wstępnie pomoc w tym temacie, zobaczymy który z nich się wcześniej wywiąże
Na temat swojego impulsatora drogi pisałem już TUTAJ w temacie dotyczącym pomiaru zużycia paliwa, ale Przypomnę jeszcze raz konstrukcję. Wykonany jest z części oryginalnego licznika, zamkniętej w plastykowej obudowie. Obroty linki są zamieniane na impulsy elektryczne przez czujnik halla wymontowany ze starego wentylatora komputerowego. Fotki:
Dodatkowo zamieszczam filmik jak działa licznik z impulsatorem zaprzęgniętym do wiertarki:
http://www.youtube.com/watch?v=KEF5WMXGqjw
W najbliższym czasie planuję programową walkę z widocznymi na filmie skokami wskazań.
O postępach w dalszych pracach będę informował na bieżąco.
Masz jakieś sugestie, pytania, krytyka? Pisz śmiało!
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
I właśnie dzięki takim ludziom ja SIR to forum bardzo zyskuje. Prawdziwy konstruktor i pasjonat!
Co do licznika to chyba moje zdanie jest oczywiste- wy*ebany w kosmos!
Jeśli chodzi o poprawki to dogadujemy się na bieżąco na gg.
P.S. Jako ciekawostka powiem, że z pomocą SIRa buduję obrotomierz do Komara Sport- nie tak ekstrawagancki (zwykły obrotomierz), ale oparty na tym samym procesorze i serwach Renault Clio II.
P.S. 2- szybka jest i na Ciebie czeka, jest jedynie "mały" problem ponieważ kostka brukowa przed garażem mi się uniosła od tych mrozów i drzwi nie sposób otworzyć nawet łomami
Co do licznika to chyba moje zdanie jest oczywiste- wy*ebany w kosmos!
Jeśli chodzi o poprawki to dogadujemy się na bieżąco na gg.
P.S. Jako ciekawostka powiem, że z pomocą SIRa buduję obrotomierz do Komara Sport- nie tak ekstrawagancki (zwykły obrotomierz), ale oparty na tym samym procesorze i serwach Renault Clio II.
P.S. 2- szybka jest i na Ciebie czeka, jest jedynie "mały" problem ponieważ kostka brukowa przed garażem mi się uniosła od tych mrozów i drzwi nie sposób otworzyć nawet łomami
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
SIR- a nie mówiłem?
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
sir, ten licznik to prawdziwy wypas A najlepszy z tego wszystkiego to ten wyświetlacz. Wielki szacun dla Ciebie
Jaki byłby koszt jakbyś chciał robić taki licznik dla kogoś
Jaki byłby koszt jakbyś chciał robić taki licznik dla kogoś
Syrena 105 naprawdę wspaniała
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#62854
Syrena R20 i remont
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewt ... ght=#68812
http://syrena.gminanekla.pl/forum/viewtopic.php?t=8762
- Garbusiarz
- -#Youngtimer
- Posty: 806
- Rejestracja: 2005-12-08, 19:07
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
-
- -#Youngtimer
- Posty: 301
- Rejestracja: 2008-10-05, 02:52
- Lokalizacja: krk
- Marcin Hojan
- -#Youngtimer
- Posty: 724
- Rejestracja: 2005-12-02, 14:22
- Lokalizacja: Szamocin
No ale czarna by przecież popsuła efekt podświetlenia... Kapselek załatwi sprawę. Trzeba będzie jednak zadbać o to żeby światło nie rozpraszało się pod dekielkiem (SIR pewnie kumasz o co mi chodzi- ten kapsel Clio idealnie zakrywa powierzchnie boczną) i pewnie trzeba będzie pomalować boki farbą która nie przepuści światła. Co przy tak małych gabarytach nie będzie proste. Mam ten sam problem w obrotomierzu bo uparłem się na podświetlaną wskazówkę.
W kolejnej wersji (jestem pewien że zrobisz;p) proponowałbym zwiększenie powierzchni czynnej wyświetlacza (chociaż to jest lans że licznik przebiegu jest jak fabryczny) i może coś o lepszej rozdzielczości bo jednak pikseloza jest- jak na pierwszy raz to świetnie przemyślane i jeszcze lepiej wykonane.
To co mnie martwi to niezabezpieczona maską płytka- a gwarantuje że przez zmiany temperatury wilgoć się pojawi. Np. jak rozkręcałem ten licznik clio było widać na plastikowych elementach takie "krzaczki" kurzu który osiadł w miejscu szronu. Także coś trzeba będzie pokombinować już na etapie produkcji płytek- mój brat w firmie cały czas oddaje płytki do laminowania więc można by coś dograć. Nie mówię, że nie będzie działać ale po dwóch latach mogą dziać się cyrki:). Zresztą doskonale wiesz ja wygląda utleniona płytka.
Co do nowych pomysłów to przy okazji obrotomierza można by było zrobić wskazówkę która w pewnym zakresie obrotów była by zielona (ekonomicznie) a im dalej tym coraz mocniej czerwona (duuużo pali). Można by też zrobić Shift Light czyli lampkę sygnalizującą kiedy najlepiej zmienić bieg- ale przy takim bolidzie jak Syrena pierwsza opcja chyba lepsza
Obrotomierz w toku:) Też bym może sobie taki bajer zaprogramował ale chyba jednak zostanę przy klasycznym wyglądzie, dobrym podświetleniu (na bursztynowo) i nowoczesnym mechanizmie- bo w komarku to już będzie przesada, cała reszta będzie "na staro".
W kolejnej wersji (jestem pewien że zrobisz;p) proponowałbym zwiększenie powierzchni czynnej wyświetlacza (chociaż to jest lans że licznik przebiegu jest jak fabryczny) i może coś o lepszej rozdzielczości bo jednak pikseloza jest- jak na pierwszy raz to świetnie przemyślane i jeszcze lepiej wykonane.
To co mnie martwi to niezabezpieczona maską płytka- a gwarantuje że przez zmiany temperatury wilgoć się pojawi. Np. jak rozkręcałem ten licznik clio było widać na plastikowych elementach takie "krzaczki" kurzu który osiadł w miejscu szronu. Także coś trzeba będzie pokombinować już na etapie produkcji płytek- mój brat w firmie cały czas oddaje płytki do laminowania więc można by coś dograć. Nie mówię, że nie będzie działać ale po dwóch latach mogą dziać się cyrki:). Zresztą doskonale wiesz ja wygląda utleniona płytka.
Co do nowych pomysłów to przy okazji obrotomierza można by było zrobić wskazówkę która w pewnym zakresie obrotów była by zielona (ekonomicznie) a im dalej tym coraz mocniej czerwona (duuużo pali). Można by też zrobić Shift Light czyli lampkę sygnalizującą kiedy najlepiej zmienić bieg- ale przy takim bolidzie jak Syrena pierwsza opcja chyba lepsza
Obrotomierz w toku:) Też bym może sobie taki bajer zaprogramował ale chyba jednak zostanę przy klasycznym wyglądzie, dobrym podświetleniu (na bursztynowo) i nowoczesnym mechanizmie- bo w komarku to już będzie przesada, cała reszta będzie "na staro".
Ostatnio zmieniony 2011-03-01, 10:05 przez PONY007, łącznie zmieniany 3 razy.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Na wstępie dziękuję za wszystkie pochlebne opinie
Na wszystkie pytania odnośnie kosztów wykonania - na części wydałem nie więcej jak 150zł. Projekt ciągnie się już dłuższą chwilę - żmudne projektowanie, przymiarki i w końcu ostateczne wykonanie. Na to wszystko potrzeba czasu i to niemało. Nie jest to jeszcze złożone do końca (nie jest wsadzone w obudowę licznika), ani do końca przetestowane w aucie - czeka mnie jeszcze trochę pracy. Odnośnie pytań o wykonanie takiego licznika na zamówienie - naprawdę nie wiem czy się podejmę - i to nie dlatego, że nie chcę, żeby ktoś miał taki licznik jak ja - lecz raczej z braku czasu i odpowiedniej motywacji. Odpowiednią motywacją mogłyby być oczywiście odpowiednie pieniądze Najpierw złożę do końca prototyp licznika, później zabieram się za odłożony elektroniczny zapłon. Dopiero później będę myślał nad wykonywaniem bajerów na zlecenie. Dodam jeszcze, że bez wcześniejszego dokładnego przetestowania sprzętu w aucie - nie ma nawet mowy o wykonywaniu tego dla kogoś (ew. na wyłączne ryzyko zainteresowanego) - nie chce robić sobie problemów.
[ Dodano: 2011-03-01, 12:26 ]
Przyznam się, że nie myślałem. W oryginale był kolor czerwony.Phinek pisze:A myślałeś nad pomalowaniem wierzchu wskazówki na czarno?
W zasadzie niekoniecznie... Zawsze byłaby "poświata" pod wskazówką i po bokach - mogłoby to ciekawie wyglądać. Rozważę zrobienie takiego bajeru na próbę.PONY007 pisze:No ale czarna by przecież popsuła efekt podświetlenia...
Tak, zdaję sobie z tego sprawę. Mam kilka pomysłów jak to wykonać, ale muszę mieć najpierw w ręce oryginalną wskazówkę z tym dekielkiem żeby dokonać przymiarek. Wskazówki jakie ja posiadam to niestety ten "drugi typ" (foto niżej). Poszukuję wskazówki z dekielkiem.PONY007 pisze:Kapselek załatwi sprawę. Trzeba będzie jednak zadbać o to żeby światło nie rozpraszało się pod dekielkiem [...]
Właśnie mi się to podoba, że nie ma przeróbki tarczy. Oczywiście można zwiększyć, zobaczymy. Rozdzielczość jest IMHO zadowalająca. W rzeczywistości jest trochę inaczej niż widać na fotkach (w dodatku zbliżeniach).PONY007 pisze:W kolejnej wersji (jestem pewien że zrobisz;p) proponowałbym zwiększenie powierzchni czynnej wyświetlacza (chociaż to jest lans że licznik przebiegu jest jak fabryczny) i może coś o lepszej rozdzielczości bo jednak pikseloza jest- jak na pierwszy raz to świetnie przemyślane i jeszcze lepiej wykonane.
Płytek wykonanych domowym sposobem nie ma co porównywać do płytek wykonanych zaawansowanym procesem technologicznym. Niemniej jednak - zabezpieczyłem płytki przed utlenianiem (domowy sposób - malowanie kalafonią w denaturacie) i dodatkowo pocynowałem ścieżki. Parę dobrych lat "wytrzymie". Widać to na fotkach - to co mi zarzucasz, że się nie zabezpieczyłemPONY007 pisze:To co mnie martwi to niezabezpieczona maską płytka [...]
Płynnie zmienny kolor wskazówki zależny od wychylenia prezentowałem Ci na jedynym z pierwszych filmików, także nie jest to świeży pomysł - od dawna mi to chodziło po głowie Ze Shift Light dajmy sobie spokój.PONY007 pisze:Co do nowych pomysłów to przy okazji obrotomierza można by było zrobić wskazówkę która w pewnym zakresie obrotów była by zielona (ekonomicznie) a im dalej tym coraz mocniej czerwona (duuużo pali). Można by też zrobić Shift Light czyli lampkę sygnalizującą kiedy najlepiej zmienić bieg- ale przy takim bolidzie jak Syrena pierwsza opcja chyba lepsza
Na wszystkie pytania odnośnie kosztów wykonania - na części wydałem nie więcej jak 150zł. Projekt ciągnie się już dłuższą chwilę - żmudne projektowanie, przymiarki i w końcu ostateczne wykonanie. Na to wszystko potrzeba czasu i to niemało. Nie jest to jeszcze złożone do końca (nie jest wsadzone w obudowę licznika), ani do końca przetestowane w aucie - czeka mnie jeszcze trochę pracy. Odnośnie pytań o wykonanie takiego licznika na zamówienie - naprawdę nie wiem czy się podejmę - i to nie dlatego, że nie chcę, żeby ktoś miał taki licznik jak ja - lecz raczej z braku czasu i odpowiedniej motywacji. Odpowiednią motywacją mogłyby być oczywiście odpowiednie pieniądze Najpierw złożę do końca prototyp licznika, później zabieram się za odłożony elektroniczny zapłon. Dopiero później będę myślał nad wykonywaniem bajerów na zlecenie. Dodam jeszcze, że bez wcześniejszego dokładnego przetestowania sprzętu w aucie - nie ma nawet mowy o wykonywaniu tego dla kogoś (ew. na wyłączne ryzyko zainteresowanego) - nie chce robić sobie problemów.
[ Dodano: 2011-03-01, 12:26 ]
Okej, wykonam.Phinek pisze:Odnośnie strzałki, to proponuję wstępnie kawałek czarnego kartonika nakleić biurowym... podświetlić, popatrzyć, zfocić ... odkleić..
Pooglądać, podumać... może będzie ładniej - przynajmniej mi się zdaje, ze warto wykonać taki prosty eksperyment.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'