Pomiar zużycia paliwa

patenty, przeróbki, ulepszenia
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Nieliniowości się spodziewałem, bo mimo wszystko jest to tylko turbinka... nie jest to super dokładny przepływomierz owalnokołowy(zębaty), że na jeden impuls przepuszcza > dokładnie < określoną objętość cieczy. Takie wynalazki są zbyt drogie.

Wykazaną nieliniowość można skorygować - przyjmując np. punkty pomiarowe jako węzły interpolacyjne, a pozostałe wartości wyprowadzić odpowiednią funkcją. To nie jest problem. Problem stanowi przeprowadzenie kilku(nastu) pomiarów, żeby na pewnym zakresie (potwierdzonych) danych operować. Fakt - przepływomierz obraca się już przy minimalnych przepływach - może i nawet przy tych 0.9l/h, ale trudno było się spodziewać takiej samej ilości impulsów jak przy większych przepływach (przynajmniej ja w to nie dowierzałem).

Jutro, przy dobrej pogodzie (brak opadu) zamierzam założyć przepływomierz do syreny. Należy się jej mała przejażdżka po miesiącach postoju w garażu. Zobaczę wtedy jak to jest przy paliwie - czy obróci na jałowym, ile będzie w czasie jazdy (przyspieszanie, itp). Będę operował na ilości imp./sekundę. Jak są jakieś propozycje odnośnie dodatkowych obserwacji to proszę pisać - w miarę możliwości sprawdzę. Z góry uprzedzam, że nie będę miał czasu na kalibrację - jedynie proste odczyty.

Docelowo (jeśli będzie się to sprawdzało) - pomiar zużycia paliwa ma być dodatkiem do większego projektu - elektronicznego, zespolonego z komputerem pokładowym (w tym sterowanie zapłonem) - prędkościomierza. Nie zjedzcie mnie, poczekajcie na szczegóły. Część osób jest już zaznajomiona (pobieżnie) z tematem - póki co projekt spotkał się z akceptacją. Niedługo się ujawnię, cierpliwości :)


Dodano: niedziela, 23 styczeń 2011 :

No niestety, za oknem pada śnieg... Testy na silniku będą musiały poczekać...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
anabol
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 3145
Rejestracja: 2008-11-17, 12:10
Lokalizacja: Białobrzegi n Pilicą
Kontakt:

Post autor: anabol »

No sam jestem ciekaw efektów. Zima niestety nie odpuszcza, trzeba będzie poczekać.
O czystość forumowych szeregów dbają specjalnie przeszkoleni funkcjonariusze spraw wewnętrznych - moderatorzy.

>wujek Sławek<
Awatar użytkownika
Michael
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 366
Rejestracja: 2006-05-29, 12:43
Lokalizacja: Goleniów

Post autor: Michael »

Do końca zimy? Nie żartuj... do tego czasu Artur już ESP do syreny zaprojektuje :helm Fajny patent, jednak ja wolałbym nie wiedzieć ile moja Pani popija. :P
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Sir wiem, że to tak nie ładnie przed premierą, ale pochwal się no co tam masz wykombinowanego:)... mnie się super podoba!
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Pony, spokojnie. Niedługo będę się chwalił, w osobnym temacie.

Dzisiaj udało mi się przewietrzyć auto i przy okazji sprawdzić, czy przepływomierz będzie się obracał. Zamieszczam stosowny film:

http://www.youtube.com/watch?v=RQ1OjJD3gaU

Miejsce montażu - zaraz przed pompką paliwa.

Widać, że przy wolnych obrotach wirnik przepływomierza się obraca. Zdarza mu się czasem zatrzymać na chwilę. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, obroty wirniczka się zwiększają (co było do przewidzenia :P). Myślę, że będzie dobrze. Oczywiście mogę się mylić. Wymagane są dalsze testy. Komentujcie :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Chyba będzie dobrze:) Rozumiem że zrezygnowałeś z jakiś zbiorniczków wyrównawczych?
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Po prostu nie posiadałem żadnego. Niewykluczone, że w ostatecznej instalacji się pojawi, jeśli będzie taka potrzeba. Znajomy podpowiedział mi, że taką funkcję mógłby spełniać zwykły, przelotowy filtr paliwa - w nim zawsze jest na górze poduszka powietrzna, która mogłaby tłumić tętnienia.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Szczerze mówiąc niezły pomysł miał kolega bo faktycznie tak zawsze się dzieje, zmniejszy się bezwładność cieczy...
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

sir,
W jaki sposób chcesz przeliczać zużycie paliwa? Bierzesz pod uwagę obroty silnika, czas i ilość impulsów z przepływomierza?
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Dedykowanym, elektronicznym szpejem własnej konstrukcji. Obroty silnika do przeliczania spalania są zbędne. Zliczane będą impulsy z przepływomierza, czas oraz przebyta droga. To wszystko w różnych kombinacjach - w zależności od typu obliczanego/wyświetlanego spalania (chwilowe, podczas postoju, całkowite, średnie).
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
RadekNet
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 82
Rejestracja: 2010-05-20, 12:26
Lokalizacja: Ire / Slask
Kontakt:

Post autor: RadekNet »

Jak chcesz liczyc przebyta droge?
Radek Wrodarczyk
Volvo 142 69' & Mercedes w201 92' ;)
www.wrodarczyk.ie
Awatar użytkownika
Magister
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4491
Rejestracja: 2007-04-26, 20:00
Lokalizacja: Chełmno
Kontakt:

Post autor: Magister »

RadekNet pisze:Jak chcesz liczyc przebyta droge?
Miałem kiedyś taki czujnik wkręcany w linkę od prędkościomierza kiedy linka się obracała wysyłał impulsy. W taki sposób można by było to rozwiązać jeśli chodzi o przebytą drogę.
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Zliczanie przebytej drogi to osobna kwestia - pozbędę się linki (przynajmniej częściowo) i będzie impulsator - ale to już opiszę dokładniej przy okazji prezentacji osobnego projektu (już niedługo) :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
RadekNet
-#Nowy nabytek forum
-#Nowy nabytek forum
Posty: 82
Rejestracja: 2010-05-20, 12:26
Lokalizacja: Ire / Slask
Kontakt:

Post autor: RadekNet »

sir pisze:Zliczanie przebytej drogi to osobna kwestia - pozbędę się linki (przynajmniej częściowo) i będzie impulsator - ale to już opiszę dokładniej przy okazji prezentacji osobnego projektu (już niedługo) :)
O to to mnie bardzo interesuje :) Mam uszkodzony naped linki w skrzyni i jakos srednio chce mi sie z tym kombinowac, wiec jak masz jakis pomys na zgrabny impulsator do wykonania przez laika to pisz :) Licznik impulsow to juz mniejszy problem ;) A gdyby tak zrobic naped do licznika oryginalnego sterowany tym impulsatorem? ;)
Radek Wrodarczyk
Volvo 142 69' & Mercedes w201 92' ;)
www.wrodarczyk.ie
Awatar użytkownika
arturromarr
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1633
Rejestracja: 2006-07-03, 14:19
Lokalizacja: Łódź

Post autor: arturromarr »

Taki jak w liczniku rowerowym
Magnesik i kontrakton.
Najpiękniejsze są najprostrze rozwiązania. :)
ODPOWIEDZ