Zmiana biegunowości prądnicy HOWTO krok po kroku

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Zmiana biegunowości prądnicy HOWTO krok po kroku

Post autor: sir »

Wiele osób ciągle pyta jak to zrobić, pomimo, że rozwiązanie w mniej lub bardziej czytelny sposób pojawiało się już w różnych tematach. Postanowiłem więc napisać taki krótki poradnik HOWTO w krokach, do którego można by było zainteresowanych odsyłać.

Zmiana biegunowości prądnicy - najbezpieczniej dla prądnicy i regulatora jest zrobić to w ten sposób :

1 ) wyłączamy zapłon, odłączamy wszystkie urządzenia typowo elektroniczne (takie, którym zmiana biegunowości zaszkodzi - np. radio, przerywacz elektroniczny)
2 ) luzujemy mocowanie prądnicy i demontujemy pasek klinowy
3 ) zamieniamy klemy na akumulatorze (lub raczej na przewodach) - tak, żeby był "- na masie"
4 ) odkręcamy 2 przewody ze skrajnych zacisków regulatora (zaciski nr 16 i 18 - zaciski twornika i wzbudzenia) - te, które idą do prądnicy (z tego co pamiętam będzie to gruby czarny i cieńszy, żółty przewód)
5 ) łączymy je razem, np. skręcając jakąś śrubką z nakrętką
6 ) stykamy teraz na chwilę te 2 połączone przewody do środkowego zacisku regulatora (zacisk nr. 19) - prądnica powinna się zacząć kręcić jak zwykły silnik elektryczny
7) podłączamy przewody do regulatora tak jak były na początku
8 ) zakładamy i naciągamy pasek klinowy
9 ) odpalamy silnik i sprawdzamy czy nie świeci się przypadkiem kontrolka ładowania
10 ) GOTOWE - biegunowość zmieniona !

Proces jest odwracalny - aby powrócić do oryginału - trzeba postąpić w analogiczny sposób (tylko klemy podłączyć odwrotnie).

Po zmianie biegunowości silniczek wycieraczek będzie się kręcił w nieprawidłową stronę i będziemy mieć mizerny nawiew (https://www.youtube.com/watch?v=BeI7F4yaoaE). Naprawiamy to w ten sposób :

1 ) odkręcamy czołową część obudowy nagrzewnicy i wyjmujemy ją z auta (nie jest to konieczne, można spróbować od razu od kroku 2, ale się nieźle nagimnastykujemy, żeby zdemontować połówkę obudowy wirnika wraz z silnikiem w aucie - ciężko jest dojść do śrub, ale jest wykonalne)
2 ) rozkręcamy połówki obudowy wirnika (6 śrubeczek) - będziemy mieć wtedy w ręce jedną połowę obudowy wraz z przykręconym do niej silnikiem i założonym na jego oś wirnikiem)
3 ) zdejmujemy wirnik z osi silnika
4 ) wykręcamy 2 długie śruby mocujące silnik do połówki obudowy wirnika oraz jednocześnie ściągające dwie połowy obudowy silnika ze sobą - trzeba uważać, żeby ich nie rozłączyć, bo później będzie zabawa ze szczotkami - więc ostrożnie !!
5 ) obracamy względem siebie o 180 stopni połówki silnika
6 ) składamy wszystko w kolejności odwrotnej

Kolejna sprawa - wycieraczki. Trzeba przełożyć ramiona wycieraczek na wiloklinie :

1 ) odkręcamy dwie nakrętki ramion wycieraczek
2 ) demontujemy wycieraczki z auta
3 ) włączamy na chwilę wycieraki (właściwie sam mechanizm, bo ich już w aucie nie mamy)
4 ) zakładamy wycieraczki z powrotem w takiej "pozycji startowej" jak nam pasuje

Pozostaje jeszcze sprawa urządzeń lubiących "+ na masie" - np. radia. Trzeba wymienić na takie, które akceptują "- na masie" :)
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
ODPOWIEDZ