"Nie może fabryka, mogą użytkownicy"-ręczna pompka

patenty, przeróbki, ulepszenia
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

"Nie może fabryka, mogą użytkownicy"-ręczna pompka

Post autor: PONY007 »

Więcej technicznego info wieczorem... w każdym razie, przestało mnie bawić to, że za każdym razem jak zabraknie paliwa w mojej syrence, musiałem napić się benzyny. Przydatny gadżet. W połączeniu z elektrozaworem bardzo ułatwia życie użytkownikowi.

http://www.fotosik.pl/video/08163e8f2ebe73d7.html
Obrazek
Obrazek

Dalej w fazie testów, ale już działa.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

Niezły patent pony! Też myślałem o jakiejś ręcznej pompce, bo po dłuższym postoju (miesiąc, dwa) trzeba trochę pokręcić żeby syrena zaciągneła paliwka z baku i zaskoczyła... Zawsze to efektowniej podpompować ręcznie i odpalić od kopa. Na to, żeby zrobić mechanizm poruszania wbudowaną w pompkę membraną to bym jednak nie wpadł :) Jak ze szczelnością takiego rozwiązania? Czy może zrobiłeś to przy wykorzystaniu magnesu? Uh, pewnie jak dasz szczegóły techniczne to się sprawa nieco rozjaśni...
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
anabol
-#Administrator
-#Administrator
Posty: 3145
Rejestracja: 2008-11-17, 12:10
Lokalizacja: Białobrzegi n Pilicą
Kontakt:

Post autor: anabol »

Dobre :ok3 ciekaw jestem jak to działa :helm
O czystość forumowych szeregów dbają specjalnie przeszkoleni funkcjonariusze spraw wewnętrznych - moderatorzy.

>wujek Sławek<
Awatar użytkownika
syreniarz1992
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 2631
Rejestracja: 2005-01-24, 16:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: syreniarz1992 »

aby z żuka to jest?
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

No więc działa najprościej jak się tylko da... żadnych napędów atomowych, magnesów itp.:) Usiadłem z pompą paliwa od żuka i po prostu pozazdrościłem tej ręcznej dźwigienki. Żałuję, że nie robiłem zdjęć wnętrza- ale to wszystko robiłem wczoraj wieczorem do 1 w nocy. Miałem tylko aparat w telefonie więc jest jak jest. Kiedyś dorobię zdjęcia, na razie schemat w paincie...

Obrazek


Zasadniczą różnica pomiędzy pompką żukową, a syrenową jest jej napęd. Syrena- zmiany ciśnienia, żuk- napęd mechaniczny z wałka rozrządu. I tu pojawia się zasadniczy problem... pompa w syrenie musi być idealnie szczelna, żeby mogła poprawnie funkcjonować. W żuku zupełnie inaczej, mechanizm ręczny nie musi być zupełnie niczym uszczelniony. No ale miałem parę zapasowych pomp i uznałem że zaryzykuję. W dodatku ustaliłem sobie termin, sobota wieczór więc automatycznie musiałem korzystać z tego co znajdę w garażu...

Wiedziałem że będzie mi potrzebny najmniejszy simmering jaki uda mi się znaleźć. A taki znajduje się w prawej pokrywie silnika każdego komarka- uszczelnia dźwignię sprzęgła.

Później zabrałem się za przeróbkę korpusu, tak, żeby uszczelniacz się gdzieś zmieścił. O dziwo miejsce jest jak się tylko trochę popilnikuje- spokojnie mogliby coś takiego wykonać w fabryce (opcja:) ). Później tylko otwór chyba 14mm (podam wymiary tego simmeringa).

Mechanizm tłoka wykonałem z fragmentu śruby 8mm- takiej z częściowym gwintem. musiałem przyciąć na odpowiednią długość i wykonać dwa otwory. Dodatkowo powierzchnię współpracującą z simmeringiem przepolerowałem, aby być pewnym szczelności.

Dźwignia to odpowiednio wycięta i dogięta blacha stalowa 1mm- lekko pospawana po bokach, żeby zapewnić sztywność.

Popychacz to gotowa część- blacha która trzyma zaworki w pompie typu "szklanka"- została jedynie doszlifowana tam gdzie jej nie trzeba- porobię zdjęcia jak tylko się popsuje:). No dobra, rozbiorę...

Śrubki jak śrubki, drobny gwint 3mm.

I na tym chyba koniec przeróbek zasadniczego korpusu.

W tradycyjnej pompie sprężyna powrotna membrany usytuowana jest od strony silnika. W mojej pompie musi być od strony paliwowej- tak żeby tłok miał co wciskać i żeby stał nieruchomo jak się go nie używa...

Dlatego zastosowałem membranę z Żuka- fabrycznie jest złożona z dwóch blaszek z których jedną należy wymienić na płaską- zapewni to większy skok membrany i dodatkowo zapewni to większa powierzchnię styku popychacza z blachą. Sprężyna poszła taka "konkret"- szeroka, żeby nie kolidowała z zaworkami, ale też taka, żeby idealnie mieściła się w przetłoczeniu w blaszce membrany.

Poskładałem wszystko do kupy... i działa bezbłędnie. Sorry za opis, mam nadzieję, że przynajmniej idea została logicznie przedstawiona. Niebawem zdjęcia wszystkich części...

Jak coś niejasne- śmiało pytać. SIR idealnie wyjaśnił do czego taki mechanizm służy:)

P.S. Jak tylko znajdę chwilę, wykonam porządny rysunek techniczny.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
sir
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 837
Rejestracja: 2007-08-16, 19:19
Lokalizacja: Dębica

Post autor: sir »

świetne :ok3 Ciekawe jak to rozwiązanie wypadnie po dłuższych testach.
km nawinięte na licznik | 2023: 22km (stan na 09.04.2023) | 2022: 7806km | 2021: 8580km | 2020: 4797km | 2019: 9730km | 2018: 10870km | 2017: 10505km | 2016: 14286km | 2015: 14793km | 2014: 13531km | 2013: 14200km | 2012: 7500km | 2007-2011: 13910km
Syrena 105L 82' 'niebieska'
Syrena 105L 76' 'jasiowa'
Syrena 105B 82' 'sztycowa'
½ Niewiadów n126e 84' -- poszła do Wołomina ;)
Niewiadów n250c 80'
½ Niewiadów n126 73'
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

W dalszym ciągu działa:)
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
Awatar użytkownika
adameo2
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1127
Rejestracja: 2008-06-09, 17:24
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: adameo2 »

No to ja podwieszę dla potomnych ;)
Mercedes 200 W110 - 1965r.
Awatar użytkownika
CZESIO1958
-#Stara Gwardia
-#Stara Gwardia
Posty: 4293
Rejestracja: 2009-06-07, 19:20
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: CZESIO1958 »

Noooo :helm
Kapelusz z głowy za inwencję.
Mnie chodzil po glowie pomysl z jakąs krzywka napędową na wałku pompy i zamocowanie zwyklej pompy Żukowskiej.
Ale tylko chodził :devil3
motomania na luzie
Awatar użytkownika
Yanosik
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1707
Rejestracja: 2008-07-06, 13:03
Lokalizacja: Piła

Post autor: Yanosik »

Nie chce marudzić, ale to podwieszenie to może chociaz po 2-3 miesiącach użytkowania. Lepiej nie napalać sie na dwutygodniowy prototyp ;)
A teraz aby nie marudzić, to powiem, ze mi generalnie sie podoba. Coprawda nie bede tego stosował, bo moja 103 zawsze odpala (jak ma sprawny akumulator) :grinser
I get up at seven, yeah,
and I go to work at nine.
I got no time for livin'.
Yes, I'm workin' all the time.
Awatar użytkownika
adameo2
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1127
Rejestracja: 2008-06-09, 17:24
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: adameo2 »

no to czekamy na testy wytrzymałościowe, a jak się sprawdzi to przypomnij i podwieszę ;)
Mercedes 200 W110 - 1965r.
Awatar użytkownika
marcys
-#Weteran
-#Weteran
Posty: 1540
Rejestracja: 2005-06-15, 21:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Żywiec

Post autor: marcys »

dobre na pierwszy rozruch po dluzszej przerwie.
105L 80' "Helena"
104 66' "Zośka"
104 69' "Baśka" sprzedana
WSK'85 "Wieśka"
126p 78' "żótłek"
Niewiadów N126E'83 "zapiekanka"
Jeep Cherokee ' 91 "brudas"
Peugeot J5 Knaus '91
Bielski klub? nie polecam :(
Awatar użytkownika
ToMuŚ
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 475
Rejestracja: 2009-04-14, 19:02
Lokalizacja: Zamość/Rzeszów

Post autor: ToMuŚ »

a nie prościej coś takego założyć?
http://allegro.pl/gruszka-reczna-pompa- ... 75489.html
...coś trzeba w życiu robić...
Awatar użytkownika
PONY007
-#Youngtimer
-#Youngtimer
Posty: 1275
Rejestracja: 2008-04-06, 12:20
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: PONY007 »

Ale to nie w stylu pomysłowego dobromira z PRLu...

Na ten sezon koniec prób- w dalszym ciągu działa:) zlałem płyn chłodniczy, przykryłem kocem i poczeka Syrenka do wiosny.

A tak żeby się pochwalić, to po w przyszłym tygodniu odbieram żółte tablice rejestracyjne:) Udało mi się.

[ Dodano: 2011-05-02, 22:23 ]
W sobotę wlałem płynu chłodniczego, nalałem benzyny do baku i do komory pływakowej, odpaliła i zgasła.

Z pomocą mojego patentu podpompowałem paliwko i chodzi jak ta lala. Także jestem bardzo zadowolony z działania.
Robota musi być wykonana dobrze, a nie źle!
http://odrdzewiacz.fora.pl/
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie www.facebook.com/ForumOdrdzewiacz
ODPOWIEDZ